Degradatietests: Mijn reis van 100% naar 0%, en terug van 0% naar 100% | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Degradatietests: Mijn reis van 100% naar 0%, en terug van 0% naar 100%

2.4K views 14 replies 9 participants last post by  Accident  
#1 ·
Korte update over mijn zoektocht om mijn resterende batterijcapaciteit beter te begrijpen. Mijn recente laadgeschiedenis (Batterijdegradatie na 2 jaar en 50.000 mijl | BMW i4 Forum) heeft een gestage (maar niet alarmerende) degradatie laten zien in de 2,5 jaar sinds ik mijn 2022 i4 M50 kocht. Mijn meest recente laadgegevens tonen mijn geschatte bruikbare batterijcapaciteit tussen 76-77 kWh, wat duidt op ongeveer 5%-6% degradatie tot nu toe. Nogmaals, dit is niet al te verrassend voor een auto met bijna 60.000 mijl en 2,5 jaar rijden.

Ik besloot om de 100% tot 0% degradatietest te proberen (geïnspireerd door Kyle Conner: 100k mi Tesla Model 3 Performance Batterijdegradatie & 70-MPH Highway Range Test) om te zien wat mijn i4 zou opleveren qua totale energie tijdens een gecontroleerde wegtest. De test is niet perfect, maar het is een goede manier om het totale vermogen te schatten dat uit de batterij wordt gehaald, hoewel er nog steeds een beetje ongebruikte energie aan de onderkant zit, iets wat ik niet wilde testen omdat ik mijn auto niet tot het punt rijd dat hij niet meer beweegt.

De test vond plaats op een droge, zonnige dag (50 graden F) zonder veel wind. De test was een lusvormige route vanaf mijn huis in de buurt van Chapel Hill, NC, ten zuiden van de snelweg richting Wilmington, NC, en keerde vervolgens om bij 55% SOC en ging terug naar huis op dezelfde snelweg, met een constante snelheid van 70 mph.

Ik ging terug naar huis met wat extra energie, dus ik verbruikte de resterende lading op de binnenwegen in de buurt van mijn huis met 60 +/- mph. Ik bereikte 0% SOC binnen een mijl van mijn huis en deed een paar heen-en-weer ritten op de landweg in de buurt van mijn huis, waarbij ik ongeveer 4 mijl of zo onder de 0% reed. Ik maakte me geen zorgen over mijn bereik, omdat de vermogensbegrenzer langzaam afnam en ik constant vermogen had helemaal terug naar mijn oprit (op dit punt had ik nog maar ongeveer 33% beschikbaar vermogen... ik was niet bereid om het onder dat niveau te laten zakken).

Ik plugde onmiddellijk in en laadde van 0% naar 100% en noteerde het totale toegevoegde vermogen (minus de typische verliezen van Level 2 opladen).

Statistieken en berekeningen hieronder:

100% - 0% test:
  • Totaal gereden mijlen: 238,7 mijl
  • Gemiddelde efficiëntie: 3,15 mi/kWh (opmerking: mijn gemiddelde efficiëntie schommelde tussen 3,1 en 3,2 tijdens de laatste mijlen van mijn rit, dus ik dacht dat 3,15 representatiever was voor de totale reisefficiëntie)
  • Geschatte batterijcapaciteit: 238,7 mi / 3,15 mi/kWh = 75,8 kWh
  • Gebaseerd op een bruikbare capaciteit van 81,5 kWh voor een nieuwe auto, is mijn geschatte degradatie 7%
0% - 100% test:
  • Toegevoegde energie: 78,7 kWh (aangepast voor een gemiddeld Level 2 verlies van 5,4%)
  • Gebaseerd op een bruikbare capaciteit van 81,5 kWh voor een nieuwe auto, is mijn geschatte degradatie 3,5%
Beide tests leverden aanzienlijk verschillende resultaten op. Als ik de twee tests gemiddeld neem, is mijn degradatie 5,25%, wat redelijk overeenkomt met mijn lange termijn laadgegevens. Ik ben er sterk van overtuigd dat de 0%-100% laadtest mijn degradatie heeft onderschat en de 100%-0% test de degradatie heeft overschat omdat ik duidelijk meer mijlen in de auto over had. Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat ik op dit moment stevig tussen 5% en 6% degradatie zit, en deze twee tests geven meer vertrouwen in mijn bovenste/onderste grenzen van de werkelijke degradatie.

Image

Image

#4 ·
Hoe vaak gebruikt u L3-laden? Hoe zit het met 100% versus 80% opladen?

Ik hoop dat er in de toekomst een kleine industrie komt voor het vervangen/upgraden van EV-batterijen.
Ik ben 85% Level 2 en 15% DCFC. Ik laad zelden tot 100% (alleen als ik een lange roadtrip maak), en mijn oplaadpraktijken zijn zeer accuvriendelijk. Mijn i4 brengt het grootste deel van zijn tijd door tussen 40% en 60% SOC.

#6 ·
Dat is een interessant experiment en redelijk goede resultaten imo voor 60k mijl.

Uit nieuwsgierigheid heb ik een AI-bot (Gemini) gevraagd wat het cijfer is voor een ICE-motor, en kreeg het volgende antwoord.

Attachments

• Like
Reactions: BadgerGreg
#8 ·
Gebaseerd op een nieuwe bruikbare capaciteit van 81,5 kWh
Volgens de technische gegevens van de Britse BMW-website is de capaciteit voor de M50 81,1 kWh (ze citeren ook i4 eDrive als 81,3, wat ik vreemd vind, omdat ik dacht dat de batterij identiek was). BMW Media publiceerde in 2021 80,7 kWh, wat mijn begrip was toen ik mijn auto bestelde. Canadese persberichten in 2021 citeren 81,5 kWh.

Welk cijfer je ook kiest, maakt niet veel verschil voor het berekenen van de degradatie, maar het zou fijn zijn als BMW zich eens zou kunnen beslissen!

• Like
Reactions: BadgerGreg
#10 ·
Volgens de technische gegevens van de Britse BMW-website is de capaciteit voor de M50 81,1 kWh (ze citeren ook i4 eDrive als 81,3, wat ik vreemd vind, omdat ik dacht dat de batterij identiek was). BMW Media publiceerde in 2021 80,7 kWh, wat mijn begrip was toen ik mijn auto bestelde. Canadese persberichten in 2021 citeren 81,5 kWh.
Ik heb variaties gezien in het nettovermogen nummer, maar niet veel variatie in het brutocapaciteit nummer (83,9 kWh). Het nettovermogen is sowieso meer een zacht getal, aangezien het softwarematig wordt beperkt door de BMS.

#12 ·
Dus 5% bij 60.000 mijl? Als ik 120.000 mijl haal met 10% degradatie, ben ik blij 😊. Dat is ongeveer wanneer ik auto's vervang. Afhankelijk van het gedrag op lange termijn van een EV met minder onderdelen, houd ik hem misschien nog wel langer. 120.000 mijl duurt bij mij 10 jaar.
Ook is de degradatie niet lineair; deze is steiler in de eerste paar jaar en vlakt daarna af. Als ik op 5%-6% zit bij 60.000 mijl, verwacht ik dat ik in de volgende 60.000 mijl slechts 3%-4% extra verlies.

#14 ·
Ik denk dat de bruikbare batterijcapaciteit enigszins verschilt, afhankelijk van de markt. Ik heb geen link, maar in sommige van de vroege reviews in 2021 werd het verschil genoemd. We zouden de regionale persberichten moeten bekijken om het daadwerkelijke verschil te weten.

#15 ·
Image

100% - 0% test:
  • Totaal aantal gereden mijlen: 238,7 mijlen
  • Gemiddelde efficiëntie: 3,15 mi/kWh (opmerking: mijn gemiddelde efficiëntie schommelde tussen 3,1 en 3,2 tijdens de laatste mijlen van mijn reis, dus ik dacht dat 3,15 representatiever was voor de totale reisefficiëntie)
  • Geschatte batterijcapaciteit: 238,7 mijl / 3,15 mi/kWh = 75,8 kWh
  • Gebaseerd op een bruikbare capaciteit van een nieuwe auto van 81,5 kWh, is mijn geschatte degradatie 7%
Geweldige test! U kunt ook de app controleren voor een schatting van de energie die voor de rit is gebruikt en de efficiëntie-eenheden wijzigen in watt/mijl om de afrondingsfouten te verminderen.