Edrive40 met caravan | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Edrive40 met caravan

1 reading
14K views 29 replies 16 participants last post by  srbs73  
#1 ·
Vorige week ben ik voor het eerst op pad gegaan met de caravan achter mijn edrive40. Wat een fantastische auto om een caravan mee te trekken.

Qua verbruik viel het mee. Ik kan ruim 200 km rijden met een caravan van 1600 kg achter mijn auto. Cruisecontrol op 100 km/u.

#3 ·
Dit is gek voor alle Amerikanen hier, want hen is verteld dat ze een vrachtwagen nodig zouden hebben om iets meer dan een kleine aanhanger te trekken :D Ik heb een paar weken geleden geleerd dat de meeste auto's die in Europa met trekhaak worden geleverd, dat in de VS niet doen. Misschien ook omdat er veel beperkingen zijn voor het trekken van aanhangers in Europa of vooral in Duitsland, zoals dat de aanhanger zijn eigen remmen moet hebben als hij meer dan 750 kg weegt, enz., zodat hij door een kleiner voertuig kan worden getrokken.

Als je maar 200 km kunt rijden met één lading, betekent dat dan dat je meer dan 40 kWh/100 km verbruikt? Dat is echt veel. In eerste instantie dacht ik na het zien van je foto's: "Had de trekhaak moeten nemen", maar na het zien van de actieradius denk ik niet dat dat echt haalbaar zou zijn voor mij. Het is oké voor kleine klusjes, maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat je kunt kamperen met een BEV.

#5 ·
Vorige week ben ik voor het eerst op pad gegaan met de caravan achter mijn edrive40. Wat een fantastische auto om een caravan mee te trekken.

Qua verbruik viel het mee. Ik kan ruim 200km rijden met een caravan van 1600kg achter mijn auto. Cruisecontrol op 100km.

View attachment 10229 View attachment 10230
Super!!! Dat zijn wij ook van plan. Onze caravan is ook max 1600 dus nu weet ik wat het verbruik zal zijn. Thnx

#7 · (Edited)
Top deze revieuw!!!! Ik ben al heel de tijd op zoek naar het verbruik met een caravan maar kon nog niets vinden. Wij hebben een caravan van 1350 kg.
Hebben jullie er daadwerkelijk 200 km mee gereden of is dit een berekende range? Wat is het gemiddeld verbruik met de caravan?
Ik heb 214 km gereden en had toen nog 8% accu over. Denk wel dat wanneer de cruisecontrol op 95Km staat je ruim 250 km kunt rijden met een caravan van 1600kg.

#10 ·
@Vincent B. (NL) : Dit is een Engels forum, dus we verwachten allemaal dat wat hier geschreven wordt in het Engels is, zelfs op de Belgische en Nederlandse secties. Een woordje hier en daar in je eigen taal kan geen kwaad, maar gesprekken beginnen in een andere taal is respectloos tegenover iedereen die die taal niet begrijpt. En ja, je hebt gelijk, mensen kunnen Deepl of Google Translate of een andere tool gebruiken. Maar ik zou verwachten dat degenen die de andere taal spreken, deze tools zouden gebruiken, niet alle anderen. Er zijn 2700 abonnees op dit forum, en misschien 70-80 spreken Nederlands... Dus...

#12 ·
@Vincent B. (NL) : Dit is een Engels forum, dus we verwachten allemaal dat wat hier geschreven wordt in het Engels is, zelfs op de Belgische en Nederlandse secties. Een woordje hier en daar in je eigen taal kan geen kwaad, maar gesprekken beginnen in een andere taal is respectloos tegenover iedereen die die taal niet begrijpt. En ja, je hebt gelijk, mensen kunnen je Deepl, of Google Translate, of een andere tool gebruiken. Maar ik zou verwachten dat degenen die de andere taal spreken deze tools zouden gebruiken, niet alle anderen. Er zijn 2700 geabonneerde leden op dit forum, en misschien 70-80 spreken Nederlands...
Dus...
😂

#13 ·

Qua verbruik viel het mee. Ik kan ruim 200 km rijden met een caravan van 1600 kg achter mijn auto. Cruisecontrol op 100 km/u.

Ik ben benieuwd waarom een elektrische auto veel gevoeliger lijkt te zijn voor wrijving dan bijvoorbeeld een auto met een dieselmotor.

Toen ik een boot van 2 ton heen en weer sleepte tussen Gotenburg en Stockholm met een dieselauto, steeg het verbruik met 20–30% - geen 100%.

Mijn spontane theorie is dat een verbrandingsmotor al 70-80% efficiëntieverlies genereert bij een lege auto en dat de extra wrijving het extra verlies veel kleiner maakt (misschien een factor één tot drie of één tot vier).

Terwijl een elektromotor minimale verliezen heeft vanaf het begin, waardoor de extra wrijving een verhouding van bijna één op één oplevert qua verbruik.

Andere gedachten of feiten zijn welkom!

#16 ·
Mijn spontane theorie is dat een verbrandingsmotor al 70-80% efficiëntieverlies genereert op een lege auto en dat de extra wrijving het extra verlies veel kleiner maakt (misschien een factor één tot 3 of één tot 4).

Terwijl een elektrische motor minimale verliezen heeft vanaf het begin, waardoor de extra wrijving een verhouding van bijna één op één oplevert voor het verbruik.
Je hebt helemaal gelijk. ICE-auto's hebben een "basisverbruik" waar je niet onder kunt komen. Je kunt niet onder dat getal komen, hoe voorzichtig of efficiënt je ook rijdt. Als mijn ICE-voertuig bijvoorbeeld ongeveer 6 liter / 100 km verbruikt, kan ik het waarschijnlijk niet onder de 4 krijgen, zelfs niet als ik de beste bestuurder ter wereld ben. We kunnen er dus van uitgaan dat de 4 liter het basisgetal is (bij een constante snelheid). Eigenlijk zou dit basisgetal op tijd gebaseerd zijn, maar voor een eenvoudigere berekening ga ik er gewoon van uit dat we met constante snelheid rijden.

Dus als je van BEV komt, zeg je dat je ongeveer 50% van de afstand kunt afleggen met een aanhanger, dus je hebt je stroomverbruik verdubbeld. Als we nu de 4 van de 6 (2 liter variabel verbruik) van je ICE-efficiëntie nemen en dat verdubbelen, komen we op 8 liter (4 basis + 2 * 2 variabel = 8), wat waarschijnlijk ongeveer is waar je daadwerkelijk uitkomt met de aanhanger. Nu zijn er auto's die een hoger basisverbruik hebben (zoals diesels), maar een lager variabel verbruik, dus de impact van een aanhanger is nog kleiner. Dit is ook de reden waarom snel rijden op de snelweg beter is met de diesel dan met een benzineauto. Basisverbruik is lager bij benzine, maar meer variabel verbruik op de Autobahn, diesel betekent een hoger basisverbruik maar minder variabel verbruik, wat efficiënter is bij hogere snelheden.

Al met al zul je het werkelijke verbruik in kWh voor de diesel en de benzine moeten vergelijken: terwijl benzine ongeveer 9 kWh per liter is, is diesel zelfs 10 kWh per liter. Dit betekent dus dat als je diesel 7 liter met een aanhanger verbruikt, je ongeveer 70 kWh zou kunnen gebruiken om met je elektrische auto te slepen. Benzine met 8 liter is ongeveer hetzelfde. Maar je verbruikt geen 70 kWh / 100 km met je BEV, maar slechts ongeveer 30-35 kWh, dus het is nog steeds twee keer zo efficiënt als een diesel.
Of als je het andersom berekent, zou een diesel met ongeveer 3-3,5 l / 100 km moeten slepen om net zo efficiënt te zijn als een elektrische auto, en dat is volkomen onmogelijk, zelfs met de modernste diesel.

Disclaimer: Ik ben geen raketgeleerde en het is ook best moeilijk om deze dingen in het Engels uit te leggen. Dus als er een fout is of als iemand iets verduidelijkt wil hebben, ga je gang :) Ik zal mijn bericht graag corrigeren als blijkt dat iemand het beter weet!

#15 ·
Gisterenochtend ben ik met mijn gezin (totaal 5 personen) op vakantie naar Frankrijk vertrokken. 680 km gereden met de caravan (1600 kg) erachter en 3 keer gestopt. Deze auto met caravan rijdt echt fantastisch. Vooral met de luchtvering is de combinatie erg stabiel.
Hoe heeft het invloed gehad op de actieradius?

#18 ·

Kun je alsjeblieft wat foto's plaatsen van de trekhaakopstelling? We willen een trekhooksysteem laten installeren om onze elektrische fietsendrager (een Thule-product) op het voertuig te kunnen plaatsen. Welk merk trekhaak heb je gekocht en is het een klasse I of klasse II type? Ik ben ook benieuwd hoe de trekhaak er van achteren uitziet zonder de aanhanger op de auto. Geniet van je nieuwe auto. Bedankt voor alle info/foto's die je kunt geven. Onze i4e40 is onderweg naar de VS!

#24 ·
Ik ben net terug van 2 weken in Cornwall met de caravan. Heb hem de 312 mijl heen en terug gesleept. Mijn caravan is een Elddis 574, die maximaal 1460 kg weegt. Ik kon slechts gemiddeld 1,5 m/kWh halen, wat een maximaal bereik van ongeveer 120 mijl oplevert, dus ik heb de laadstops gepland met tussenpozen van 90 mijl.

Vertrokken van huis in de i4, met een Elddis 574 om 3 uur 's ochtends op zondag, met 100%. Ik zette de cruise op 60 en ging de M6 op bij Stoke on Trent. 1e stop, bij Gloucester services. We rolden binnen met 13%, na een gemiddelde van 1,5 m/kWh. Gloucester heeft maar 50kW laders, dus ik liet de caravan achter in Gloucester en reed 5 mijl verderop naar een Costa, met 2 Instavolts. Hoewel ze 120kW waren, trok ik maar 87kW. Zat daar meer dan een uur en kwam weer op 97%. Toen moest ik de M5 op naar de kruising boven Gloucester services, en toen terug naar de services om de caravan, vrouw en dochter op te halen. Dat kostte wat van mijn bereik. Volgende stop was Cullompton, in de buurt van Exeter. 6 x 350kW laders daar. Ik rolde binnen met slechts 3%. Squeaky bum time. De auto trok 184kW, en tegen de tijd dat we hadden ontbeten en een toiletpauze hadden gehad, stond de auto weer op 100%. Maak je geen zorgen, we hebben niemand laten wachten. Volgende stop was Penhale, net iets verderop de A30 vanaf Cornwall services. We kozen Penhale, want er waren 2 shell recharge laders en een winkelcentrum. We rolden binnen met 8%, en we moesten 10 minuten wachten om een lader te krijgen, maar eenmaal erop, slenterden we ongeveer 30 minuten in de winkels en de auto stond weer op 80%. Dit was genoeg om ons in St Ives te krijgen. Houd er rekening mee dat ik bij elke stop de caravan moest afkoppelen en weer aankoppelen, omdat geen van hen pull-through was. Al met al geen slechte reis, afgezien van het geknoei in Gloucester. Ik merkte ook dat ik na het opladen met Gloucester Instavolt een BP Pulse vond, iets dichterbij, maar die stond niet in de navigatie van de auto. Als alle services minstens 6 x 350kW laders zouden hebben, zou het een eitje zijn geweest. Er zouden geen squeaky bums zijn, omdat we naar elke service konden gaan en echt snel konden opladen. Helaas is dit nog niet het geval. De auto was een beest, slepend, maar haalde slechts gemiddeld 1,5 m/kWh, wat teleurstellend is, want ik stond de hele tijd op 60. Ik had niet efficiënter kunnen rijden. Andrew Ditton op YouTube haalde 2 m/kWh met een grotere bus dan de mijne, met een EV6. Ik kan alleen maar denken dat hij hem niet zo had volgeladen als ik, en dat er alleen hij en de honden in de auto zaten.

De terugreis was gemakkelijker, want in plaats van te stoppen bij Gloucester Services, stopten we bij een BP Pulse garage in de buurt. Lukte het om 180kW te trekken, en je krijgt de helft van de prijs voor drankjes als je de lader gebruikt. Maar de Penhale stop duurde langer, want we moesten 30 minuten wachten om een lader te krijgen. Maar er komt momenteel een grotere laderinstallatie, dus het zou volgend jaar beter moeten zijn.

Kortom, het beste is om altijd op te laden tot 100%, de cruise op 60 mph te zetten en gewoon de extra 1,5 uur te nemen ten opzichte van de reistijd van een diesel. Plan zorgvuldig op ZapMap.

#26 ·
Ik doe maandag een testrit met een paardentrailer. Ik hoop dat het niet onder de 1,5 kWh/km komt, wat me een comfortabele reis van 160 kilometer zou opleveren, wat goed genoeg zou moeten zijn!

• Like
Reactions: Nick1970
#30 ·
Ik ben maandag een testrit aan het maken met een paardentrailer. Ik hoop dat het niet onder de 1,5 m/kWh komt, wat me een comfortabele retourrit van 100 mijl zou geven, wat goed genoeg zou moeten zijn!
Het werkelijke verbruik was iets beter met 1,7 m/kWh, wat vrijwel 50% was van wat ik op de terugreis zonder de trailer kreeg.