Ik ben net terug van 2 weken in Cornwall met de caravan. Heb hem de 312 mijl heen en terug gesleept. Mijn caravan is een Elddis 574, die maximaal 1460 kg weegt. Ik kon slechts gemiddeld 1,5 m/kWh halen, wat een maximaal bereik van ongeveer 120 mijl oplevert, dus ik heb de laadstops gepland met tussenpozen van 90 mijl.
Vertrokken van huis in de i4, met een Elddis 574 om 3 uur 's ochtends op zondag, met 100%. Ik zette de cruise op 60 en ging de M6 op bij Stoke on Trent. 1e stop, bij Gloucester services. We rolden binnen met 13%, na een gemiddelde van 1,5 m/kWh. Gloucester heeft maar 50kW laders, dus ik liet de caravan achter in Gloucester en reed 5 mijl verderop naar een Costa, met 2 Instavolts. Hoewel ze 120kW waren, trok ik maar 87kW. Zat daar meer dan een uur en kwam weer op 97%. Toen moest ik de M5 op naar de kruising boven Gloucester services, en toen terug naar de services om de caravan, vrouw en dochter op te halen. Dat kostte wat van mijn bereik. Volgende stop was Cullompton, in de buurt van Exeter. 6 x 350kW laders daar. Ik rolde binnen met slechts 3%. Squeaky bum time. De auto trok 184kW, en tegen de tijd dat we hadden ontbeten en een toiletpauze hadden gehad, stond de auto weer op 100%. Maak je geen zorgen, we hebben niemand laten wachten. Volgende stop was Penhale, net iets verderop de A30 vanaf Cornwall services. We kozen Penhale, want er waren 2 shell recharge laders en een winkelcentrum. We rolden binnen met 8%, en we moesten 10 minuten wachten om een lader te krijgen, maar eenmaal erop, slenterden we ongeveer 30 minuten in de winkels en de auto stond weer op 80%. Dit was genoeg om ons in St Ives te krijgen. Houd er rekening mee dat ik bij elke stop de caravan moest afkoppelen en weer aankoppelen, omdat geen van hen pull-through was. Al met al geen slechte reis, afgezien van het geknoei in Gloucester. Ik merkte ook dat ik na het opladen met Gloucester Instavolt een BP Pulse vond, iets dichterbij, maar die stond niet in de navigatie van de auto. Als alle services minstens 6 x 350kW laders zouden hebben, zou het een eitje zijn geweest. Er zouden geen squeaky bums zijn, omdat we naar elke service konden gaan en echt snel konden opladen. Helaas is dit nog niet het geval. De auto was een beest, slepend, maar haalde slechts gemiddeld 1,5 m/kWh, wat teleurstellend is, want ik stond de hele tijd op 60. Ik had niet efficiënter kunnen rijden. Andrew Ditton op YouTube haalde 2 m/kWh met een grotere bus dan de mijne, met een EV6. Ik kan alleen maar denken dat hij hem niet zo had volgeladen als ik, en dat er alleen hij en de honden in de auto zaten.
De terugreis was gemakkelijker, want in plaats van te stoppen bij Gloucester Services, stopten we bij een BP Pulse garage in de buurt. Lukte het om 180kW te trekken, en je krijgt de helft van de prijs voor drankjes als je de lader gebruikt. Maar de Penhale stop duurde langer, want we moesten 30 minuten wachten om een lader te krijgen. Maar er komt momenteel een grotere laderinstallatie, dus het zou volgend jaar beter moeten zijn.
Kortom, het beste is om altijd op te laden tot 100%, de cruise op 60 mph te zetten en gewoon de extra 1,5 uur te nemen ten opzichte van de reistijd van een diesel. Plan zorgvuldig op ZapMap.