Heeft er al iemand een laadcurve voor de i4 geplaatst? | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Heeft er al iemand een laadcurve voor de i4 geplaatst?

11K views 14 replies 8 participants last post by  evnl  
#1 ·
Aangezien de i4 nu in Europa wordt geleverd, heeft iemand een gedetailleerde laadcurve voor de batterij gemaakt? Als u deze informatie weet, krijgt u een idee van hoe lang u bij laadstations zult zijn tijdens een lange rit. Als het langzaam oplaadt bij bijvoorbeeld 70% laadtoestand (SOC), is het beter om het station te verlaten in plaats van te wachten tot bijvoorbeeld 80%.

#2 ·
Zoals ik kon zien op enkele video's van Italiaanse YouTubers, lijkt het erop dat het laadvermogen stabiel blijft tot 80% (Ionity-laadpunten), niet altijd op maximaal vermogen (200 kW): een gemiddelde van 130-150 kW. Maar er zijn nog geen grafieken.

#4 ·
Zeer interessant! Ik zou graag willen weten hoeveel deze waarden kunnen variëren afhankelijk van verschillende leveranciers en laadcondities...

#5 ·
Is het waar dat te snel opladen de batterij aantast? Weet iemand ook wat de optimale oplaadroutine is? Is het gewoon om de batterij tussen 20 en 80% te houden?

#7 ·
Is het waar dat te snel opladen de batterij aantast? Weet iemand ook wat de optimale oplaadroutine is? Is het gewoon om de batterij tussen 20 en 80% te houden?
Snel opladen zal de batterij enigszins aantasten tijdens de levensduur van de batterij, maar de meeste mensen laden hun auto thuis op met een Level 2 (veel langzamere) oplader, wat de batterij niet zo veel beschadigt. Het is oké om een DC-snellader te gebruiken, maar niet elke dag. En de batterij tussen 20-80% houden is de beste manier om met uw batterij om te gaan.

#6 ·
Als je naar de laadcurve kijkt, lijkt het erop dat je bij een lange reis tot 60-70% DCFC moet laden en dan naar het volgende laadstation moet vertrekken om je reissnelheid te maximaliseren. Dit is best goed en kan zelfs verbeteren met software-updates.

#8 ·
Als je naar de laadcurve kijkt, lijkt het erop dat als je een lange reis maakt, je tot 60-70% DCFC moet opladen en dan moet vertrekken naar het volgende laadstation om je reissnelheid te maximaliseren.
Ik heb nog geen echte lange afstanden gereden, maar tot nu toe is de reissnelheid niet zo belangrijk als het reiscomfort. Als je je zorgen maakt over elke minuut en elk procent en dan aan het einde van een hele dag rijden aankomt met je zenuwen op, maar 20 minuten eerder, dan is dat naar mijn mening geen waardevolle ruil. De optimale laadstrategie voor lange reizen zou dus het plannen van niet-laadactiviteiten omvatten die samenvallen met de laadtijd - eten, toiletpauzes, stretchen, kleine sightseeing. Op deze manier wordt de overgrote meerderheid van de laadtijd onzichtbaar en hoef je je geen zorgen te maken als je wat langer aan je lunchtafel hebt gezeten en tot 90% hebt opgeladen in plaats van 60%.

#14 ·
Ik heb ongeveer 2.000 mijl gereden met mijn M50 en heb nog maar 2,9 mijl per kW sinds de fabriek. Waarschijnlijk moet ik normaal gaan rijden en stoppen met het demonstreren van de launch control aan vrienden. Maar gezien het feit dat ik voornamelijk 80 mph op de snelweg reed, zijn 2,9 mijl per kW niet slecht. De Volvo had 2,4 mijl per kW.