[Poll] Ga je een One-Pedal Driver zijn? | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

What do you think of One-Pedal Driving?

• I tried it and I adopted it

• I tried it, but I prefer normal driving

• I haven't tried it, but I am interested

• I haven't tried it, but I can't imagine not using the brake pedal

[Poll] Ga je een One-Pedal Driver zijn?

13K views 56 replies 28 participants last post by  gsbaker  
#1 ·
[Poll] Ga je een One-Pedal Driver worden?

#3 ·
Ik zal iets daartussenin kiezen om ervoor te zorgen dat ik normale remmen gebruik, zodat ze niet vervangen hoeven te worden wanneer de auto 3 jaar oud is en toe is aan zijn EU-periodieke controle.

In Noorwegen wordt er in de wintermaanden flink gestrooid, en volledig kapotte/verroeste schijven komen veel voor bij EV's, omdat mensen met één pedaal rijden en nooit hard remmen vanaf hogere snelheden.

Ik hoop dat het display vergelijkbaar zal zijn met mijn 530e, waar je het opladen/remmen vrij eenvoudig met je rempedaal kunt regelen. Vooral in ECO Pro waar je veel zult uitrollen.
De 530e zet ook wat regeneratie in de uitrolmodus bergafwaarts in wanneer je het rempedaal aanraakt en loslaat, het probeert je dicht bij de snelheidslimiet te houden, maar alleen als je het rempedaal aanraakt, als je weer wilt uitrollen, raak je het "gas"-pedaal aan.

Voor steile afdalingen is het fijn om de versnellingspook gewoon in de B-stand te zetten en volledig regeneratief te remmen.

Het zal interessant zijn om de configureerbare regeneratiemodi uit te proberen om te zien wat ik leuk vind. 😀

#10 ·
Ik gebruik de one-pedal-bediening van de Smart Electric de hele tijd en ik vind het erg fijn. Volgens Hans' advies moeten we de pedaalrem af en toe gebruiken om de schijven het hele jaar door schoon te maken, anders betaal je voor nieuwe. ;)
De manier waarop ik begrijp hoe remmen werkt op de i4 is dat zelfs als je het pedaal indrukt, het systeem in eerste instantie regeneratief remmen kan gebruiken. Het systeem gebruikt de schijven alleen als je meer remkracht nodig hebt. Ik denk dat je dat kunt oplossen door als een idioot op het rempedaal te stampen. :p

owns 2023 BMW i4 M50
#11 ·
Ik gebruik het al 6 jaar en ben er dol op. Vertraging gaat soepeler en rijden is gemakkelijker, een echt comfort!

Met mijn huidige auto gebruik ik ook de N-stand, omdat het niet altijd gemakkelijk of prettig is om het pedaal op 0 te houden (d.w.z. noch remmen noch accelereren).

Met de I4 ben ik van plan om B als standaardmodus te gebruiken en D op Low in te stellen om mijn gebruik van de N-stand te vervangen.

#44 ·
Het rijden met één pedaal is een van de beste eigenschappen van mijn i3. Op de snelweg zorgt de actieve cruise control voor een soepele reis en vergroot het bereik. De slijtage van de remmen is vrijwel nul.
Ik ben het ermee eens. Rijden met één pedaal in de i3 was geweldig. De B-modus was een van de belangrijkste redenen waarom ik naar de i4 ben overgestapt... tot nu toe is de ervaring nog beter.

#16 ·
Laat me mijn stem voor beproefd en aangenomen kwalificeren. Ik heb een Tesla Model 3 getest en op krappe, bochtige wegen en in de stad ben ik dol op rijden met één pedaal. Op lange stukken snelweg denk ik echter dat het vermoeiend zou worden voor passagiers, dus ik denk dat de adaptieve modus van BMW een uitkomst is, met zijn hoge recuperatie wanneer de omstandigheden meer van een stop-and-go-aard zijn, terwijl hij op de snelweg soepel blijft uitrollen.

#18 ·
Nog een deugd: het bespaart de batterij.

Door de energieterugwinningscijfers toe te passen op de remfasen van een WLTP-cyclus, constateer ik een winst in bereik van ~21% voor eDrive40 en ~24% voor M50.

Dit lijkt veel, ik hoop dat de praktijkgegevens dit zullen bevestigen!

#28 ·
Adaptieve regeneratie wordt mijn favoriete instelling. Eén pedaal in grotere steden misschien.
Adaptieve regeneratie lijkt mij ook ideaal.
Mijn F31 340i heeft de basis hiervan in zijn versnellingsbakregeling, terugschakelen voor afremmen op de motor. Ook in de eco-modus laat de navigatie zien wanneer je moet liften om naar een bekend langzaam of stoppunt te glijden.
Ten tweede moeten wrijvingsremmen regelmatig worden gebruikt om de schijven in goede staat te houden. Ik parkeerde laatst naast een Tesla M3 Performance. Mijn grote Brembo's (vergelijkbaar met i4 M50) waren glad en glanzend. De Tesla-schijven waren echter gecorrodeerd en gegroefd. De achterschijven van mijn bejaarde vaders auto's gaan altijd zo uit ondergebruik. Hij heeft remtrillingen gehad en moest schijven vervangen.
Dus ik zou kiezen voor een instelling die minstens af en toe een redelijke hoeveelheid wrijvingsremmen gebruikt.
Pittig plezier op korte ritten met wrijvingsremmen, volledig eco-potentieel op lange ritten als actieradius een overweging is.

#33 ·
Samenvatting van statistieken: 70% voor one-pedal-driving.

Hier zijn het theoretische stroomverbruik en de recuperatie tijdens een WLTP-cyclus:

View attachment 2454

Dus theoretisch wordt 25% (29%) van het e40 (M50) WLTP-bereik bereikt door recuperatief remmen!
Interessant spul, hoewel niet onverwacht. Gewichtsoverdracht maakt voorremmen effectiever dan achterremmen. Dus de dubbele motor en vooral de voorste motoroogst zouden aanzienlijk moeten zijn.

Ook waarschijnlijk krachtigere regeneratie bij harder remmen. Ik weet zeker dat iemand het bereik van de M50-beurzen beter heeft gepost onder 'sportief' rijden dan de e40.

Hoewel de EPA-cijfers uit Amerika aangeven dat de e40 een betere opstelling is voor constant rijden waarbij regeneratie geen probleem is. Die testcyclus lijkt beter geschikt voor een lange rit.

Weten we in welke rijmodus de tests worden uitgevoerd? Ik neem aan Comfort… De M50 in RWD only eco pro kan deze kloof mogelijk verkleinen, zoals een paar van ons met hoop hebben besproken...

#36 ·
Na de ix3 te hebben geprobeerd met dezelfde intelligente radar/gps-gestuurde regeneratie op een lange reis, zal ik zeker niet met één pedaal rijden in de B-modus.

De meeste kilometers in mijn 530e zijn afgelegd in Eco Pro, en dat zal ik niet veranderen met de M50. De mogelijkheid om je voet van de pedalen te halen en te zeilen/cruisecontrol+zelfrijden te gebruiken, is voor mij veel meer waard dan mijn voet niet op het rempedaal te hoeven zetten om de auto te stoppen (als hij niet vanzelf stopt, wat in de meeste gevallen toch wel zo is).

De intelligente regeneratie doet ook goed werk. Het is niet nodig om de hele tijd met mijn voet op het gaspedaal te zitten om de auto in beweging te houden. Het is naar mijn mening een vreemde gimmick.

Eco pro individual voor 90% van het rijden is het. Wanneer ik wil inhalen of harder wil rijden, is sport boost één klik verwijderd. 😄
Op de snelweg cruise ik iets boven de snelheidslimiet en haal ik meestal in met de snelheid waarmee ik cruise. Het is niet nodig om te accelereren en yoyo te rijden, dus Eco Pro doet daar ook zijn werk.

#37 ·
Na de ix3 te hebben geprobeerd met dezelfde intelligente radar/gps-gestuurde regeneratie op een lange reis, zal ik zeker niet met één pedaal in de B-modus rijden.

De meeste kilometers in mijn 530e werden afgelegd in Eco Pro, en dat zal ik niet veranderen met de M50. De mogelijkheid om je voet van de pedalen te halen en te zeilen/cruisecontrol+zelfrijden te gebruiken, is voor mij veel meer waard dan mijn voet niet op het rempedaal te hoeven zetten om de auto te stoppen (als hij niet vanzelf stopt, wat hij in de meeste gevallen toch al doet).

De intelligente regeneratie doet ook zijn werk goed genoeg. Het is niet nodig om de hele tijd met mijn voet op het gaspedaal te zitten om de auto in beweging te houden. Het is naar mijn mening een vreemde gimmick..

Eco pro individual voor 90% van het rijden is het. Wanneer ik wil inhalen of harder wil rijden, is de sportboost één klik verwijderd. 😄
Op de snelweg cruise ik iets boven de snelheidslimiet en haal ik meestal in met de snelheid waarmee ik cruise. Het is niet nodig om te accelereren en te jojoën, dus Eco Pro doet daar ook zijn werk.
Voor sommige nieuwe EV-bezitters zal de eerste keer in de "B"-modus vervelend zijn, de auto stopt te vroeg bij het stoplicht of het stopbord, een andere keer gaat het te snel, dus geen andere keuze dan het rempedaal te gebruiken, maar na vele pogingen in een maand tijd ben je een kampioen en regenereer je je batterij maximaal. Meer EV-bezitters dagen zichzelf uit hoeveel ze kunnen regenereren, je zou verrast kunnen zijn! ;)

#39 ·
We hebben het standaard in onze 2021 MY en ik vind het erg prettig, vooral als je bergafwaarts gaat op een bochtige weg en je snelheid wilt verminderen. Til gewoon je voet van de "snelheidsselector" om het regeneratieve remmen te krijgen dat je nodig hebt voordat je de apex van de bocht bereikt.:cool:

#40 ·
Ja, ik gebruik het de hele tijd in mijn i-Pace. Het voelt heel vreemd om terug te gaan naar een benzineauto, de voet van het gaspedaal te halen en je af te vragen waarom dit enorme stuk metaal nog steeds vooruit raast. Het is volkomen logisch om te proberen de energie te oogsten die in het opwarmen van remblokken gaat.

• Like
Reactions: gsbaker