Licht krakend geluid van de rechter achterstoel | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Licht krakend geluid van de rechter achterstoel

2 reading
9K views 18 replies 11 participants last post by  Dave Silence  
#1 ·
Mijn rechter achterstoel kraakt heel lichtjes tijdens het remmen en accelereren. Het klinkt als leer dat tegen leer of plastic wrijft, een soort repetitief 'klik'-geluid.

Ik heb het geluid geïsoleerd tot de stoel, omdat het verdwijnt als deze is neergeklapt.

Iemand een vergelijkbaar probleem gehad en kan me in de juiste richting wijzen? Wil hier echt niet voor naar de dealer gaan, want die zouden het waarschijnlijk erger maken of iets anders kapot maken.

#3 ·
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar heeft iemand anders vergelijkbare problemen gehad / heeft die? Soms, als ik hard optrek of de carrosserie buigt als ik mijn oprit uitrijd, hoor ik een krakend geluid dat lijkt te komen van de onderste afdekkingen van de achterste D-stijl (waar de achterste veiligheidsgordel uitkomt). Als ik op deze bekleding druk, kraakt het, de ene dag is het erger dan de andere. Is het geluid teruggekomen bij iemand die het probleem heeft laten verhelpen? Bedankt

#5 ·
Dit geluid is erg prominent in mijn 2024 M50. Heeft iemand anders hier een oplossing voor?
De mijne is erger op warme dagen, dus vorige week heb ik het zelf geprobeerd op te lossen. Lijkt nu oké, maar de tijd zal het leren of het een permanente oplossing is.
De belangrijkste bron van het geluid is de bekleding waarin de achterste luidspreker zit, waar de achterste veiligheidsgordel uitkomt. Probeer op deze bekleding te duwen in de buurt van de achterdeurafdichting bij de raamlijn, als het kraakt is dat de bron van het geluid. Verwijder de zitkussen door hem van bovenaf eruit te trekken en op te tillen. Je ziet twee bevestigingsschroeven. Het geluid (het grootste deel ervan) komt van de wrijving tussen de plastic bekleding en de plastic montagebeugel. Verwijder de schroeven en plaats vilt tape tussen de twee vlakken. Hier lijkt het meeste van mijn geluid vandaan te komen. Ik heb alle C-stijl bekledingen volledig verwijderd om de luidsprekerbehuizing bekleding te verwijderen, dus ik heb vilt tape op tal van oppervlakken gebruikt, maar ik geloof dat het grootste deel van het geluid afkomstig is van de twee montagevlakken die hierboven zijn genoemd.
Ik heb ook vilt tape op de zijlocatie / bump stop beugels van de achterklep geplaatst, want toen het belangrijkste geluid was verbeterd, begon ik andere geluiden te horen. Als je op de achterklep drukt in de buurt van het einde van de spoiler, hoor je misschien een geluid.

#6 ·
Nou, het duurde een paar dagen en is nu weer terug. Het lijkt van de bovenste C-stijl trim te komen waar het de hemelbekleding raakt. Een paar keer erop drukken verhelpt het tot de volgende dag. Ik heb geprobeerd vilt tape aan de achterkant van de trim aan te brengen, maar niets lijkt te werken.

#7 ·
Ik was bang dat ik de enige was met dit krakende geluid, het is vooral merkbaar bij het rijden over verkeersdrempels. Nog geen permanente oplossing?

#9 ·
Zelfde probleem, de zachte pilaar (onder de achterste luidspreker, rechterkant) waarop de veiligheidsgordel rust, zit iets los. Ik kan geen gemakkelijke manier zien om toegang te krijgen tot de ankerpunten.
Als je de zijverhoger bedoelt, dan trek je die er gewoon aan de bovenkant af en til je hem vervolgens omhoog. Hij zit op een plastic clip die behoorlijk wat kracht vergt, trek hem naar beneden waar hij onder de luidsprekercover gaat en trek hem tegelijkertijd naar voren. Eenmaal losgeklikt, til je hem omhoog uit de bevestigingsnokken.
Ik heb vilt tape op de contactpunten van de nok geplakt. Terwijl hij eraf is, kun je dan toegang krijgen tot de bevestigingsschroeven van de luidsprekerbekleding. Ik heb de schroeven verwijderd en wat vilt tussen de twee vlakken geplaatst, wat hielp.

#10 ·
Ik heb hetzelfde. Op een gegeven moment ga ik naar buiten en probeer ik dit. Ik heb tonnen spullen voor geluidsisolatie na het bezit van een paar Tesla's. De mijne is ook erger als het warm is, wat het tegenovergestelde is van wat ik zou verwachten.

#11 ·
Ik heb hetzelfde. Op een gegeven moment ga ik naar buiten en probeer ik dit. Ik heb tonnen spullen voor geluidsisolatie na het bezit van een paar Tesla's. De mijne is ook erger als het warm is, wat het tegenovergestelde is van wat ik zou verwachten.
Ik heb ook veel vilt tape etc. over van mijn Tesla dagen. Zodra de zijversterker eruit is, kun je aan de speaker trim werken. Ik heb ook de c-stijl trim verwijderd en geïsoleerd met vilt tape. Een beetje krytox vet op de c-stijl naar achterste zij trim verbinding helpt ook. Ook het aanbrengen van vilt tape op de binnenrand van de c-stijl trim waar het de kamer voering raakt maakt een verschil. De verticale c-stijl trim wordt vastgehouden door een torx schroef. Verwijder deze trim en doe wat heel dunne stoffen tape waar de plastic lipjes in de metalen clips duwen en bij het aandraaien van de trim bevestigingsschroef omhoog duwen om eventuele druk op de speaker trim cover te minimaliseren.

#12 ·
Mijn auto staat momenteel bij de dealer om dit probleem op te lossen. Volgens hen moeten ze de kofferbak uitlijnen, alle luiken vastzetten en wat scharnieren smeren. Mijn servicemonteur verzekerde me dat dit het zal oplossen, ik weet niet zeker of het zo zal zijn….

#13 ·
De auto is terug van de dealer en de piepende geluiden zijn weg! Afgezien van het uitlijnen van alle verbindingen om de juiste sluiting van de kofferbak te krijgen. Hun eerste oplossing is om alle deurrubbers/rubbers ingevet te houden.

#14 ·
Mijn geluid komt van de linker achterstoel. Het geluid lijkt meer op een rammel dan op een gekraak. Het stopt als ik de rugleuning naar beneden heb. Heeft iemand geprobeerd de rugleuning naar beneden te doen om te zien of dat het verhelpt? Mijn dealer wil de achterstoelen eruit halen om het te repareren.

#17 ·
Oud draadje, maar ik heb er nu ook mee te maken. Het grappige is dat ik ELK onderdeel van de C-stijl heb verwijderd en het er nog steeds is. Leuke tijden.

#18 ·
Ik wilde gewoon met iedereen delen wat ik met mijn specifieke piep/ratel heb ontdekt.

Het bleek helemaal niet de bekleding te zijn. Nadat ik bijna elk stuk bekleding had verwijderd, keek ik in de kofferbak, krabde me op mijn hoofd en pakte de vergrendeling van de achterklep vast en merkte dat deze los zat. Toen haalde ik dat laatste stuk bekleding van de achterklep (4 T-20 schroeven (2 zitten onder het waarschuwingsdriehoekvak) en een heleboel clips. De vergrendeling wordt vastgehouden door 2x13mm bouten die niet toegankelijk zijn zonder dat stuk bekleding te verwijderen.

Beide zaten los.

Ik trok ze eruit en merkte geen Loctite. Dit lijkt een perfecte toepassing van blauwe Loctite, dus ik deed er wat blauwe Loctite op en draaide ze ster-vormig vast. Alles weer in elkaar gezet en geen gerammel of gepiep. Als die vergrendeling los zit (hij zou helemaal niet los moeten zitten), dan beweegt de hele verdomde achterklep een heel klein beetje terwijl je rijdt, waardoor elk gerammel dat je hebt, wordt versterkt.

Je kunt controleren of hij los zit door er gewoon aan te schudden nadat je de achterklep hebt geopend. Geen verwijdering van bekleding nodig. Als hij los zit, begin dan met het verwijderen van de bekleding.

Ik hoop dat dit iemand helpt.