Winterwielen en banden (welke wielen, welke banden) | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Winterwielen en banden (welke wielen, welke banden)

4.7K views 21 replies 5 participants last post by  toosteeley  
#1 ·
Dus mijn M50 is volgende week van mij en het is begin november, dus meteen tijd om na te denken over winterbanden hier in Nederland. De M50 staat momenteel op 859M-wielen en ik koos tussen 19" of 20" en ik wil echt niet kleiner dan 19" gaan.

Dus een paar vragen over wielen:
Ik overweeg om 860M-wielen te vinden en er winterbanden op te gooien. Ik vind ze mooi, maar ze zijn vrij duur. Ik denk echter dat ik (op dit forum?) heb gelezen dat aftermarket-wielen problemen kunnen hebben met het i4-gewicht en ik wil geen kapotte wielen ergens op een snelweg of zo. Zijn aftermarket-wielen oké? Is er iets om rekening mee te houden bij het vinden van aftermarket 19" wielen? Tips voor mooie?

Een vraag over banden:
Welke winterband (voor Nederland/Duitsland, niet voor Noord-Zweden) raden jullie aan in 19" voor een goede balans tussen grip en kilometers (terwijl ik hopelijk toch de 3,7s-lanceringen kan doen die ik uiteraard de eerste maanden al mijn vrienden moet laten ervaren)?

#2 ·
Tot nu toe heb ik voor aftermarket-wielen een paar kunnen vinden die volgens de Duitse fabrikantensite zijn goedgekeurd voor de M50:

Image

AEZ Porto Dark

Image

Brock B41

Image

Dezent AR Dark

Image

Dotz Fuji Dark

#3 ·
Met aftermarket wielen moet u ervoor zorgen dat de draagvermogens voldoende zijn voor het gewicht van de i4. Zoek naar wielen met een draagvermogen van ongeveer 1.800 lbs (minimaal). De wielen die u heeft geplaatst, zouden in orde moeten zijn op basis van het aantal spaken, maar u kunt het beste contact opnemen met de fabrikant om zeker te zijn.

Ik ben het met u eens - ik ben ook niet bereid om voor de winter kleiner te gaan dan 19 inch.

#7 ·
Ik ben gegaan voor een set van deze: VOSSO
die zijn erg mooi! Ik ben op zoek naar een wat... voller design? Dus meer spaken? Maar die vind ik zeker mooi.

Voor banden heb ik een paar Duitse testsites bekeken en ik zie dat de beste banden over het algemeen zijn: goodyear ultragrip performance +, continental wintercontact TS 870 (@8TinBoCO, ik denk dat dat de opvolger is van de TS850 die je noemde?) en Michelin Alpin 6?
Die lijken allemaal een load rating van 98 te hebben, wat overeenkomt met 750 kg (of 1650 lbs voor de metrisch uitgedaagden), wat betekent dat mijn auto-opstelling 300 kg (6600 lbs) kan zijn. Klinkt dat voldoende?

• Like
Reactions: toosteeley
#6 ·
"EV-specifiek" verwijst AFAIK alleen naar de belastbaarheid (die eigenlijk gebaseerd is op de bandenmaat) en de rolweerstand. Lijkt meer marketingpraat dan wat anders.

Er zijn genoeg banden die een echt goede rolweerstand hebben en een belastbaarheidsindex van ~100XL.

#9 · (Edited)
Welnu, de set wielen die ik vond zou 255/40 achter en 245/40 voor zijn, maar ik denk dat ik ook rondom 255 zou kunnen nemen? Past dat op dezelfde wielen? En heeft dat negatieve invloed op de besturing of de kilometerstand?

Hoe zit het met een staggered set-up met 245/40 voor, met een load rating van 98 en 255/40 achter, met een load rating van 100? Zal dat oké zijn voor de auto?

#11 ·
Je zit goed met 245/40/19 en 255/40/19 - dat is de standaard setup.

Ik ben alleen rondom 255/40/19 gegaan zodat ik de wielen kan roteren.
Ah, ja, ik weet dat het de standaard setup is, maar het probleem is dat de load rating voor de voorkant dan naar 98 gaat...

#13 ·
FWIW, de BMW winterset in de VS gebruikt de Goodyear Ultragrip Performance+ in 18 inch.

#16 ·
  • Like
Reactions: toosteeley
#15 ·
@8TinBoCO @toosteeley @ssh Bedankt voor alle hulp! Ik ben dit forum in slechts een paar dagen echt leuk gaan vinden! Erg behulpzaam!

Wat vinden jullie van de ontwerpen die ik heb gekozen? Nog meningen?

#18 ·
Hallo allemaal,

Nieuw op het forum. Ik ben gevestigd in Kitchener, ON, Canada. Ik ga deze week mijn (gebruikte) i4 M50 uit 2022 ophalen.

Ik ben aan het kijken wat ik moet doen met winterwielen en -banden (dus dit forum is een geweldige bron).

De dealer beveelt het 853 wiel- en bandenpakket aan:
Image

De vertegenwoordiger merkte op dat deze OEM-velgen lichtgewicht zijn en dat de aftermarket-velgen de neiging hebben om zwaarder te zijn, wat volgens sommige klanten leidt tot een groter bereik op de OEM's dan op aftermarket-velgen.

Hoe valide acht u die opmerking? Is er een wezenlijk verschil in het gewicht van de velgen tussen OEM en aftermarket, waar iemand van op de hoogte is?

#19 ·
Ik vind deze wielen mooi, maar de banden zijn zogenaamde "Continental Winter" banden, dus niet zo goed op echt ijs/sneeuw als Scandinavische winterbanden. Veel draadjes hierover op i4talk.

#20 ·
Ik vind deze wielen mooi, maar de banden zijn zogenaamde "Continental Winter" banden, dus niet zo goed op echt ijs/sneeuw als Nordic winterbanden. Veel threads hierover op i4talk.
Bedankt @ssh Ik heb de threads gelezen; de specifieke vraag waar ik me over verbaas is echter:

De vertegenwoordiger merkte op dat deze OEM-velgen lichtgewicht zijn en de aftermarket-velgen de neiging hebben om zwaarder te zijn, wat sommige klanten hebben opgemerkt dat het leidt tot een groter bereik op de OEM's dan op aftermarket-velgen.

Hoe valide acht u die opmerking? Is er een materieel verschil in gewicht van de velgen tussen OEM en aftermarket dat iemand bekend is?

Enige gedachten @ssh of @toosteeley ?

#22 · (Edited)
^ Ik ben het ermee eens. De verkoper kan gedacht hebben dat de BMW-wielen gesmeed waren, wat ze lichter zou hebben gemaakt, maar ze zijn gegoten, dus net zo zwaar als een aftermarket gegoten wiel.

Het is normaal gesproken het tegenovergestelde - aftermarket wielen zijn meestal lichter dan OEM.

De verkoper probeerde waarschijnlijk een verkoop te doen. Dat gezegd hebbende, het zijn aantrekkelijke, OEM-wielen, dus je zou zeker geen verkeerde keuze maken.