Over de geheimen van de actieradius van de i4... | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Over de geheimen van de actieradius van de i4...

1 reading
38K views 102 replies 36 participants last post by  JoeK  
#1 · (Edited)
We weten inmiddels allemaal dat de i4 eDrive40 je tot 590 km bereik geeft. Als je geluk hebt.
En we weten ook dat de die-hard coureurs die mikken op een M50 genoegen moeten nemen met slechts 510 km.

Maar hoe realistisch is het eigenlijk?

Wat gebeurt er als je niet als je oma rond wilt rijden, maar het gevoel hebt dat je de rijstijl van Max Verstappen op elk moment kunt verbeteren? Of wat gebeurt er als je te maken hebt met de ijzige winters van Canada of Noorwegen? Of als je een van de gelukkige mensen bent die in Griekenland woont en 9 van de 10 dagen met de airco vol aan rondrijdt?

Eigenlijk liegt BMW ons allemaal voor. De maximale actieradius van de i4 komt niet in de buurt van 590 km.
Wat als ik je vertelde dat het meer is?

Met een volledig opgeladen batterij kan de i4 je zelfs tot 655 km ver brengen. En wat je er ook mee doet, het zal nooit slechter doen dan 300 km totdat hij doodgaat.

1313

Alle bereiknummers in kilometers, alle temperaturen in graden Celsius.

#2 · (Edited)
De officiële actieradius van de eDrive40 is 590 km. BMW vertelt ons eigenlijk dat je zo'n actieradius zult bereiken met een "efficiënte tot gematigde" rijstijl, bij 10 graden Celsius. Omdat batterijen effectiever zullen zijn bij hogere temperaturen, lijkt er ruimte voor verbetering te zijn. En een "efficiënte tot gematigde rijstijl" klinkt nog steeds niet als mijn oma.

De M50 is een ander verhaal. Ja, hij haalt de beloofde 510 km. Maar daarvoor heb je een efficiënte rijstijl nodig, daar is niets gematigd aan. En je hebt een mooie temperatuur van 20 graden nodig. Er lijkt dus minder ruimte te zijn om de leugens van BMW over de M50 te verbeteren, toch?

1315

Hieruit kunnen we ook concluderen dat de eDrive40 een veel snellere auto is dan de M50. Om de beloofde actieradius te realiseren, kan de eDrive40 met een efficiënte tot gematigde snelheid worden gereden, terwijl de M50-rijder op zijn of haar tong zal moeten bijten en de hele tijd in de efficiënte modus moet blijven.
Als hij of zij zich daar niet aan houdt, zal de eDrive40 zeker inhalen op het moment dat de M50 weer bij een laadstation geparkeerd staat.

#3 ·
Ik maak me zorgen over de prestaties van de batterij in winterse omstandigheden. Hier hebben we extreme temperaturen tot min 10 graden Celsius. Op deze site hebben we informatie ontvangen van deskundige Canadezen die verwachten dat de actieradius in de winter met 50% zal dalen. Zal het echt zo erg zijn?

Welnu, dit is wat BMW erover te zeggen heeft:

1316

Zowel de eDrive40 als de M50 presteren minder bij lagere temperaturen. Maar het is niet zo erg als we hadden verwacht...

De eDrive40 verliest 40 km actieradius wanneer de temperatuur daalt van plus 35 naar min 10 graden. Een verlies van 7,1%. Niet slecht!

De M50 presteert vergelijkbaar. Een afname van de actieradius van 35 km of 6,9%.
Beide werden gemeten bij gematigde rijsnelheden met de airconditioning uitgeschakeld.

#4 · (Edited)
Dus laten we het nu echt interessant maken.

We hebben al geleerd dat we ons niet al te veel zorgen moeten maken over lagere temperaturen. Maar hoe zit het met energieverbruikende accessoires zoals verwarming, verlichting, media, kinderen achterin die iPads opladen, enzovoort. Laten we voor nu de airconditioning als voorbeeld nemen. Laten we hem aan of uit zetten.

Wat zou dat doen met de grafiek die we eerder bekeken? Nou, het zou dit doen ....

1317

Dit is eng! Wat zien we?
  1. Bij een gemiddelde temperatuur van 15 graden daalt de actieradius van de eDrive40 met 25 km. Niet slecht. Precies dezelfde afname in actieradius voor de M50. Bij deze temperatuur hoeft de airconditioning niet erg hard te werken, dus de impact op de actieradius is beperkt.
  2. Zoals verwacht is er meer impact bij hogere temperaturen. Bij 35 graden verliest de eDrive40 100 km actieradius en de M50 80 km. Raak die A/C-knop dus niet aan, tenzij je het echt nodig hebt. Ik denk dat dit de reden is dat het klimaatmenu goed verstopt zit in die menu's.
  3. Verrassenderwijs is er een even grote daling in actieradius bij gebruik van de airco in koude omstandigheden. Een daling van 105 km voor de eDrive40 en 85 km voor de M50, beide bij min 10 graden. Dus mijn advies, gebruik de airco niet bij lagere temperaturen maar ventileer.
  4. Last but not least, we leren dat de actieradius van de M50 minder wordt beïnvloed door airco-gebruik dan die van de eDrive40. Ideeën wat dit zou kunnen veroorzaken?
Mijn advies: neem het optionele schuifdak en gebruik de A/C alleen als het echt nodig is.

#40 ·
Mijn advies: neem het optionele schuifdak en gebruik de airconditioning alleen als het absoluut nodig is.
Slechts één ding over airco in de zomer - onthoud dat elke warmtepomp de meeste stroom verbruikt tijdens het koelen tot een ingestelde temperatuur, maar daarna veel minder bij het koel houden ;) dus het zou niet zo dramatisch moeten zijn (onthoud ook uit de natuurkunde dat het in de winter het ergst is omdat de batterij slechter presteert als het koud is ;) en een deel van de capaciteit is "verborgen" en openbaart zich tijdens het rijden en opwarmen

• Like
Reactions: Zizik
#5 · (Edited)
En nu over de aap achter het stuur.
En zijn rijstijl ....

Het loont om soepel en efficiënt te rijden bij lage tot matige snelheden. Veel!

1318

1319

Bij een efficiënte rijstijl kunnen zowel de eDrive40 als de M50 het veel beter doen dan de officiële schattingen. Vooral bij hogere temperaturen een plus van respectievelijk 65 en 70 km.

Merk op dat het verhogen van de snelheid naar een gematigde rijstijl de actieradius niet al te veel beïnvloedt. De eDrive40 zal slechts 35 km onder zijn geschatte actieradius vallen bij 20 graden, de M50 slechts 15 kilometer minder. Zeer goed.

Het begint pas echt mis te gaan op het moment dat we onze sportieve ambities de vrije loop laten. Zie de gele en lichtblauwe lijnen die echt veel lager liggen in de actieradiusgrafiek. Geen probleem als je weet dat je op tijd kunt opladen. Maar merk op dat de M50 bij een sportieve rijstijl slechts 145 km verliest ten opzichte van zijn officiële schatting (bij 20 graden) versus een enorm verlies van 185 km voor de eDrive40. En tijdens het sportief rijden is de actieradius van de eDrive40 slechts 40 tot 45 km beter dan die van de M50, een veel kleinere kloof dan bij efficiënte of gematigde snelheden. Dit is dus waar we de ware aard van de M-versie zien. Hij is zeer efficiënt bij het echt snel rijden :D

#6 ·
Dus voor het geval je je afvraagt of ik dit allemaal verzonnen heb. Dat heb ik niet. BMW is mijn bron en ze hebben een goede reputatie voor betrouwbare schattingen van de actieradius (iX3).

Als je zelf met de getallen wilt spelen, kun je dat doen op https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-ueberblick.html. Veel plezier! En houd ons op de hoogte van je analyse.

#27 ·
Dus voor het geval je je afvraagt of ik dit allemaal verzonnen heb. Dat heb ik niet. BMW is mijn bron en ze hebben een goede reputatie voor betrouwbare schattingen van de actieradius (iX3).

Als je zelf met de cijfers wilt spelen, kun je dat doen op https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-ueberblick.html. Veel plezier! En houd ons op de hoogte van je analyse.

View attachment 1320
Wow, geweldig werk Hans! Bedankt voor het verzamelen van al deze gegevens. Ik kijk ernaar uit om alle cijfers te bestuderen

#8 ·
Ik ben in de war. Hier in Canada adverteren ze met maximaal 475 km voor de i4. Zeg je me dat we misschien meer bereik krijgen??? Zo ja, geweldig!!!
PS. Als ik met andere EV-bezitters praat, kan het bereik afnemen met ongeveer 30% bij zeer koud weer (-30 graden Celsius).
Danno, het zal interessant zijn om te zien hoe deze cijfers in het echte leven realistisch zullen blijken te zijn.
Ik ben niet zeker van het veronderstelde bereik van 475 km voor Canadese i4's. Waar heb je die informatie vandaan?

PS. BMW geeft geen schattingen bij min 30 graden. Maar als min 10 resulteert in een verlies van 7%, lijkt een verlies van 30% bij min 30 graden in lijn te liggen.

#14 · (Edited)
Nog een analyse om het af te ronden:

1322

Deze grafiek toont de actieradius bij 25 graden bij verschillende rijstijlen en met airco aan of uit. Opmerkelijk is dat:
  • Een M50 met airco uit een grotere actieradius heeft dan een eDrive40 met airco aan.
  • De airco uit laten heeft een veel grotere impact bij zuiniger rijden.
  • Economisch rijden met een eDrive40 brengt je bijna twee keer zo ver als met een M50 die gereden wordt zoals het hoort ;)
En tot slot:
  • eDrive40, airco uit, actieradiusverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 37,7%
  • eDrive40, airco aan, actieradiusverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 31,5%
  • eDrive40, actieradiusverlies sportief / airco aan versus economisch / airco uit, min 43,1%
  • M50, airco uit, actieradiusverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 36,5%
  • M50, airco aan, actieradiusverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 30,6%
  • M50, actieradiusverlies sportief / airco aan versus economisch / airco uit, min 40,9%
Het loont dus echt om heel voorzichtig met het gaspedaal om te gaan (sorry). Misschien moet je de sportieve kwaliteiten van je i4 alleen gebruiken als er een Model 3 naast je staat bij het stoplicht. Veel plezier!

Ik kijk ernaar uit om dit allemaal in het echt te testen en te valideren.

#87 ·
  • Een M50 met airco uit heeft een groter bereik dan een eDrive40 met airco aan.
  • De airco uit laten staan heeft een veel grotere impact bij zuiniger rijden.
  • Economisch rijden met een eDrive40 brengt je bijna twee keer zo ver als een M50 die wordt gereden zoals het hoort ;)
En tot slot:
  • eDrive40, airco uit, bereikverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 37,7%
  • eDrive40, airco aan, bereikverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 31,5%
  • eDrive40, bereikverlies sportief / airco aan versus economisch / airco uit, min 43,1%
  • M50, airco uit, bereikverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 36,5%
  • M50, airco aan, bereikverlies sportief rijden versus economisch rijden, min 30,6%
  • M50, bereikverlies sportief / airco aan versus economisch / airco uit, min 40,9%
Het loont dus echt om heel voorzichtig met het gaspedaal om te gaan (sorry). Misschien moet je de sportieve kwaliteiten van je i4 alleen gebruiken als er een Model 3 naast je staat bij het stoplicht. Veel plezier!

Ik kijk ernaar uit om dit allemaal in het echt te testen en te valideren.
Het lijkt er dus op dat het uitschakelen van de airco het bereik aanzienlijk kan verbeteren. In ons gematigde klimaat heb ik er al een gewoonte van gemaakt om de airco alleen aan te zetten als het echt nodig is (extreme temperaturen of condensatie). De volgende vraag is dus: HOE SCHAKEL JE DE AIRCO UIT IN EEN I4?

Er lijkt geen speciale instelling in het klimaatmenu te zijn die deze simpele truc uitvoert. Niet in de automatische modus en ook niet in de handmatige modus. Natuurlijk zal het selecteren van "eco pro" het gebruik van de airco beperken, maar ik ben bereid om hem in alle rijmodi uit te schakelen.

Iemand die een oplossing ziet?

#15 ·
Geweldige thread Hans!

Om eerlijk te zijn, ben ik meer bezorgd over de mediterrane zomers waar de temperatuur dit jaar 45°C bereikte.
In deze diagrammen wordt geen onderscheid gemaakt tussen A/C Warmte vs. Koude.
Ik denk dat kamer A/C meer stroom verbruikt voor koeling (uiteraard hangt het af van de werkelijke omstandigheden), dus waarschijnlijk is het hetzelfde voor dit geval.
In een hete zomer zal de actieradius drastisch dalen.

#17 · (Edited)
Na 20 maanden een Model 3 Performance te hebben gereden, door twee winters in het VK, schat ik het bereikverlies wanneer de temperatuur daalt tot onder de 5 graden C op 25-30% (het accupakket van BMW lijkt gevoelig te zijn voor bereikverlies bij lagere temperaturen). Ik rijd de auto zoals ik wil, d.w.z. niet bijzonder zuinig, tenzij ik een lange reis maak, dan ben ik voorzichtiger. Meestal zit ik rond de 240-250 mijl voor een volle batterij, wat ik graag meer zou willen, maar wat nog nooit problemen heeft veroorzaakt tijdens een reis. Plan je stops gewoon rond je eigen comfortgrenzen. Op mijn leeftijd gaat het meer om mijlen per blaas...

#18 ·
Bereikverlies gaat niet alleen over temperatuur. In Finland betekent winter regen, sneeuw en smeltende sneeuw. Dus het is ook verhoogde rolweerstand samen met alle energie die verloren gaat bij het verwarmen van de auto en de batterij.

#20 · (Edited)
Onze zomers in Toronto kunnen meedogenloos heet zijn en de winters erg, erg koud. Sterker nog, ik heb niet-Canadezen vaak verteld dat Toronto twee seizoenen heeft: zomer en winter. Ik ben dus erg benieuwd hoe de i4 in dit soort omgeving in het echte leven zal presteren.

#21 ·
Onze zomers in Toronto kunnen meedogenloos heet zijn en de winters erg, erg koud. Sterker nog, ik heb niet-Canadezen vaak verteld dat Toronto twee seizoenen heeft: zomer en winter. Ik ben dus erg benieuwd hoe de i4 in deze omgeving in het echt zal presteren.

P.S. Zijn er al aankondigingen of hints geweest over wanneer we de EDrive 35 zullen zien?
Hoi Paul, er komt een livestream op 2 september om 17.00 uur Eastern Time. Je kunt naar BMW.ca gaan om je plaats te reserveren en de link per post te ontvangen.

#25 ·
Hoi Hans, interessante vondst. Wat het meest van belang is, denk ik, is -10 & airco aan & sportief rijden, gewoon om de slechtst mogelijke (Europese) omstandigheden te simuleren. M50 laat dan nog steeds 300 km bereik zien, wat best verbazingwekkend is. Om je een idee te geven, mijn vrouw en ik reden met de iX3 Amsterdam --> Zürich --> Amsterdam, inclusief bergen, heuvels, etc. en we deden het in 3 stops heen en slechts 2 stops terug. We namen wel de tijd bij de snelladers, maar de auto laadde echt snel op, zelfs tot 100% (~50min). Per traject deden we iets van 300 km per keer, soms minder, soms meer. We kwamen aan met <10% bij Ionity en ik heb het altijd de laatste 10 km ge-yo-yo'd (bekijk Tesla Bjorn voor de yo-yo uitleg), dit om de batterij op te warmen. Dus als de iX3 in de zomer 300 km deed, zal de i4 (M50) in de winter zeker 300 km doen! (veel aerodynamischer auto).

• i4 laadt sneller dan iX3 (210kw piek vs 154kw)
  • i4 heeft meestal 18" (of 19") velgen vs 20" op mijn iX3
  • Ik heb de optie voor de achterspoiler verwijderd op de i4 M50 build voor extra bereik.

Je hebt nooit meer dan ~300 km nodig als je echt gas geeft op de snelweg, omdat je moe wordt en op een gegeven moment een toiletpauze nodig hebt (+ file & wegwerkzaamheden maken je kapot).

#26 ·
Hoi Hans, interessante vondst. Wat het meest van belang is, denk ik, is -10 & airco aan & sportief rijden, gewoon om de slechtst mogelijke (Europese) omstandigheden te simuleren. M50 laat dan nog steeds 300 km bereik zien, wat best verbazingwekkend is. Om je een idee te geven, mijn vrouw en ik reden met de iX3 Amsterdam --> Zürich --> Amsterdam, inclusief bergen, heuvels, etc. en we deden het in 3 stops heen en slechts 2 stops terug. We namen wel de tijd bij de snelladers, maar de auto laadde echt snel op, zelfs tot 100% (~50min). Per traject deden we iets van 300 km per keer, soms minder, soms meer. We kwamen met <10% aan bij Ionity en ik heb het altijd de laatste 10 km heen en weer geschommeld (bekijk Tesla Bjorn voor de yo-yo uitleg), dit om de batterij op te warmen. Dus als iX3 in de zomer 300 km deed, zal de i4 (M50) in de winter zeker 300 km doen! (veel aerodynamischer auto).

• i4 laadt sneller dan iX3 (210kw piek vs 154kw)
  • i4 heeft meestal 18" (of 19") velgen vs 20" op mijn iX3
  • Ik heb de optie voor de achterspoiler verwijderd bij de i4 M50 build voor extra bereik.

Je hebt nooit meer dan ~300 km nodig als je echt gas geeft op de snelweg, omdat je moe wordt en op een gegeven moment een toiletpauze nodig hebt (+ files & wegwerkzaamheden maken je kapot).
P.S. Voor het iX3-voorbeeld reed ik maximaal toegestaan, wat betekent dat ik waar niet beperkt - 180 km/u reed. Waar beperkt normaal tussen 100 en 130 km/u

#30 ·
Als ik in de winter rijd, is het meestal door sneeuw, is het koud tussen -10 en -30 graden en is er warmte nodig voor de voorruit, anders beslaat deze. Ik zou niet aanraden om zonder verwarming te rijden bij koud weer.

Je beweegt ook niet als je rijdt, dus als het niet warm genoeg is in de cabine, worden de ledematen koud. En het is niet erg leuk om te rijden als het 10 °C in de cabine is.

Uw statistieken zijn interessant. Ik denk dat 30% realistischer is dan mijn 50% in het slechtste geval en het is een goed getal om te gebruiken als je in de stad blijft.

Als je een lange winterreis gaat maken, wil je niet 's nachts op een verlaten weg stranden als het erg koud wordt.

#49 ·
Geweldige weergave van de BMW-informatie. Bedankt!

Even nadenken over het schijnbare sportieve rij-efficiëntievoordeel van de i4 M50 ten opzichte van de standaard i4 40. Ik denk dat dit waarschijnlijk te wijten is aan verbeterde energieterugwinning bij het remmen met de extra motor aan de voorkant.

Sportief verwijst naar 'sportief' en sneller rijden, voor zover ik weet. Dus, aangezien de M50 een hogere snelheid heeft, verwacht ik een hogere eindoverbrengingsverhouding. Hoewel ik ervan uitga dat dit correct is, heb ik geen idee hoe dit zich zou verhouden tot de efficiëntie op de snelweg…

#51 ·
Mijn gedachten gebaseerd op mijn ervaring met de volt:
  • Mijn woon-werkverkeer is 70 km en de volt kan misschien 70 tot 75 km rijden voordat hij benzine verbruikt, 9 maanden per jaar, rustig rijdend
  • Daarom zou ik rustig rijden, weinig airconditioning en weinig verwarming gebruiken
  • Zo rijden is niet leuk. Het haalt het plezier van het rijden weg.

Voor stadsritten, naar het werk gaan, boodschappen doen:
  • de bmw opladen tot 80%
  • geniet van airconditioning, verwarming, snelle acceleratie wanneer nodig, iets sneller rijden dan de snelheidslimiet.
  • Wat als ik begin met ongeveer 400 km en die dag 100 km sportief rijd, wie maakt het uit? Geniet van de rit

Voor lange roadtrips:
  • opladen tot 100%
  • De L3-stations zullen niet precies op 500 km liggen. Het kan 300 km of 350 km of 400 km zijn
  • Of de auto 500 km of 450 km of 550 km kan rijden op de snelweg, maakt niet uit, de reis wordt dienovereenkomstig gepland.
  • Op een reis van 1000 km zullen er sowieso twee stops zijn en de bestemming moet een L2-lader hebben.
  • geniet van de rit

Slechts mijn mening, uw kilometerstand kan variëren (hehe)

#52 ·
...

Voor stadsritten, naar het werk gaan, boodschappen doen:

• laad de bmw op tot 80%

• geniet van airconditioning, verwarming, snelle acceleratie indien nodig, iets sneller rijden dan de snelheidslimiet.

• wat als ik begin met ongeveer 400 km en die dag 100 km rijd, sportief, wie maakt het wat uit? Geniet van de rit
...
Als de i4 hetzelfde batterijbeheer zou gebruiken als de i3, dan betekent 100% gewoon 100% voor de gebruiker toegankelijke capaciteit, niet 100% batterijcapaciteit (wat Tesla gebruikt). Gewoon aansluiten en opladen tot "vol", de auto zorgt voor de rest.

#53 ·
Zoveel gepraat hierover, maar toen ik in mijn X1 2018, 120d reed, maakte de rijstijl precies hetzelfde verschil - we merken het gewoon niet omdat het ons niet kan schelen in een ICE.

Ik heb een reis van België naar Slovenië gemaakt (~1200 km) zonder me druk te maken om het verbruik -> 850 km.
Op de terugweg reed ik energiebesparend (maar nooit lager dan 110 km/u) en kreeg ik.... 1300 km. Ik deed dit omdat ik na de X1 in een Hyundai Kona EV heb gereden - oefening was nodig.

Grootste invloed op de actieradius in een EV na 2 jaar ervaring?

1) Snelheid. GROOT verschil tussen 90, 110, 120.
2) Weer - koude batterijen doden de actieradius. Houd die auto warm (voorverwarmen tijdens het opladen).

De af en toe sprint maakte niet veel uit.

Ik heb de M50 besteld en heb er vertrouwen in dat ik het verbruik vrij laag zal houden, alleen al door mijn rijstijl. En ja... hij laadt 100 km in 10 minuten, dus een stop maakt niet meer zoveel uit (in de KONA kan ik maar 200 km actieradius opladen in ongeveer 35 tot 40 minuten).

Lange roadtrip? Doe het rustig aan, stop elke 2 uur/200 km, drink iets en kom terug na 10-15 minuten opladen en heb meer dan genoeg actieradius om nog eens 2 uur te rijden. 's Middags eet je en neem je 30 minuten de tijd en laad je op tot 80% voor veel actieradius.

#55 ·
@Hans en @DannoBills, het verschil tussen de bereiken zoals geadverteerd in Europa en de VS/Canada is te wijten aan de tests die door de regelgevende instanties worden voorgeschreven. Hier is de beste introductie die ik heb gevonden: Electric Vehicle Range Testing: Understanding NEDC vs. WLTP vs. EPA. De WLTP-tests duren dus 30 minuten, terwijl de EPA-test 2 oplaadcycli en één run vereist totdat de batterij leeg is, en WLTP is een mix van wat wij Amerikanen oppervlaktestraten en snelwegen noemen, terwijl EPA zich meer richt op snelwegen. Je eigen stijl hangt natuurlijk af van waar je woont.
Ik merkte wel op dat bij het vergelijken van de WLTP- en EPA-bereiken voor een verscheidenheid aan auto's Duitse auto's de neiging hebben om het grootste verschil tussen de twee te hebben, terwijl Tesla het minste heeft, en Japanse auto's ergens daartussenin zitten.
Een andere thread van dit forum heeft een gegevenscompilatie van @Mycroft die bereik vs. snelheid (gemiddeld met stops en top) en overland (ik denk dat het oppervlaktestraten betekent) vs. snelwegen (van de looks van de grafiek, bij veel hogere snelheden dan toegestaan in de VS en Canada) per temperatuur bevat.
Dit gezegd hebbende, geweldige analyses van @Hans, heel erg bedankt! Zeer interessante grafieken, die de complexiteit van het schatten van het bereik aantonen.