Verward over de aanbevolen bandenspanning | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Verward over de aanbevolen bandenspanning

2 reading
22K views 47 replies 19 participants last post by  Don Juan  
#1 ·
Mijn auto (eDrive35 MSport) werd geleverd met Hancook ventus S1evo(3) banden, maat 245/45/R18 (voor) en 255/45/R18 (achter). De voorbanden zijn geclassificeerd als 100Y, de achterbanden als 103Y.

iDrive zegt dat de herkende banden 255/45/R18 103Y zijn (wat alleen de achterbanden zijn). De app toont geen informatie over de bandenmaat.

Mijn verwarring gaat over de aanbevolen bandenspanning:
  • In iDrive toont het een aanbevolen spanning van 2,4 bar voor alle 4 banden
  • In de BMW-app toont het 2,5 bar voor alle 4 banden
  • Op de sticker lijkt het 2,4 voor alle 4 banden aan te bevelen

Ik ben van plan om het in te stellen op 2,4 bar volgens de sticker/iDrive, maar het is niet duidelijk waarom de app een andere aanbeveling zou tonen. Ideeën?
Ook heeft de dealer de auto aan mij geleverd met 2,7 bar op alle banden, ver boven de aanbeveling...

#2 ·
Hallo Pedro,

Mijn auto is de e40 msport, die zwaarder zou moeten zijn. Mijn banden zijn momenteel 245/45 R18 op alle vier de wielen.

Mijn aanbevolen bandenspanning is 2,55 bar voor en 3 bar achter. Maar ik zou zwaarder moeten zijn dan jij.

Dit helpt je niet direct, behalve om te zeggen dat je misschien de iDrive bandeninstellingen bij de dealer moet controleren om er zeker van te zijn dat de sensoren de juiste voor- en achterbandenmaten lezen. Neem ook contact op met de service "genius" van de dealer, als ze zo'n term in Griekenland hebben (als je daar bent), om er zeker van te zijn dat je dezelfde spanning rondom nodig hebt, met verschillende bandenmaten en asgewichten.

Fijn rijden!

George

#6 ·
Dit is mijn sticker
en dit is de app
Is de screenshot kort na een rit genomen? Ik weet dat het hogere waarden/aanbevelingen kan laten zien, afhankelijk van de temperatuur, die stijgt tijdens het rijden. Het is in ieder geval geen groot verschil met de sticker, maar toch een verschil...

#7 ·
Maar zal het later vandaag controleren, vanmiddag zouden we 20 graden C en wat regen moeten krijgen.

#8 ·
Ik had vergelijkbare vragen. Ik vermoed dat de app (of de software van de auto) de mogelijkheid heeft om de bandentemperatuur te schatten op basis van de recent gereden kilometers, de omgevingstemperatuur, etc. Vervolgens wordt een aanpassing gedaan aan de juiste koude bandenspanning om u een schatting te geven van wat deze op dat moment zou moeten zijn.

Het idee is om te voorkomen dat iemand lucht uit warme banden laat ontsnappen om ze vervolgens onder-opgepompt aan te treffen als ze koud zijn.

Misschien een beetje Duitse overengineering, nietwaar?

#10 ·
Ik had vergelijkbare vragen. Ik gok dat de app (of de software van de auto) de mogelijkheid heeft om de bandentemperatuur te schatten op basis van de recent gereden kilometers, de omgevingstemperatuur, etc. Vervolgens wordt een aanpassing gedaan aan de juiste koude bandenspanning om u een schatting te geven van wat deze op dat moment zou moeten zijn.

Het idee is om te voorkomen dat iemand lucht uit hete banden laat ontsnappen om ze vervolgens ondergepompt aan te treffen als ze koud zijn.

Misschien een beetje Duitse overengineering, nietwaar?
Logisch, maar iDrive en App hadden verschillende waarden...

#9 ·
Mijn auto (eDrive35 MSport) werd geleverd met Hancook ventus S1evo(3) banden, maat 245/45/R18 (voor) en 255/45/R18 (achter). De voorbanden zijn geclassificeerd als 100Y, de achterbanden als 103Y.

iDrive zegt dat de herkende banden 255/45/R18 103Y zijn (wat alleen de achterbanden zijn). De app toont geen informatie over de bandenmaat.

• In iDrive toont het een aanbevolen spanning van 2,4 bar voor alle 4 banden

• In de BMW-app toont het 2,5 bar voor alle 4 banden

• Op de sticker lijkt het 2,4 voor alle 4 banden aan te bevelen

Ik ben van plan om het in te stellen op 2,4 bar volgens de sticker/iDrive, maar het is niet duidelijk waarom de app een andere aanbeveling zou tonen. Ideeën?
Ook heeft de dealer de auto aan mij geleverd met 2,7 bar op alle banden, ver boven de aanbeveling...

View attachment 27948
View attachment 27947
View attachment 27946
View attachment 27945
Het is de simpelste zaak ooit, volg de BMW-deursticker, de ingenieurs hebben alle wiskunde voor je gedaan, tenzij je slimmer bent dan zij
Image

#11 ·
Het is de eenvoudigste zaak ooit, volg de BMW-deursticker, de ingenieurs hebben alle wiskunde voor je gedaan, tenzij je slimmer bent dan hen
Behalve, zoals prominent in de app staat, verandert de bandenspanning met de temperatuur.

Dus wat zou de juiste druk zijn direct na een roadtrip van 70 mph? Hoe zou je de wiskunde doen zonder gegevens of een model?

#15 ·

iDrive zegt dat de herkende banden 255/45/R18 103Y zijn (wat alleen de achterste zijn). De app toont geen informatie over de bandenmaat.

• In iDrive toont het een aanbevolen spanning van 2,4 bar voor alle 4 de banden

• In de BMW-app toont het 2,5 bar voor alle 4 de banden

• Op de sticker lijkt het 2,4 voor alle 4 de banden aan te bevelen

De dealer heeft de auto ook aan mij geleverd met 2,7 bar op alle banden, ver boven de aanbeveling...

View attachment 27948
View attachment 27947
View attachment 27946
View attachment 27945
Ik heb dit ook opgemerkt, maar ik zie niet dat je hebt vermeld wat de bandenspanning is?
Wat doen we als de sticker op de deur en de band zelf verschillende spanningen vermelden? Ik weet niet hoeveel 5 psi in bar is, maar dat is hoeveel lager er op mijn bandenwang staat in vergelijking met de sticker op de deur.
En mijn sticker op de deur komt niet overeen met de spanning op het iDrive-scherm of de app-spanning.
Superleuk!

Iemand had serieus een vergadering moeten beleggen om dit te coördineren.

• Like
Reactions: Pedro
#16 ·
Dit is me ook opgevallen, maar ik zie niet dat je hebt vermeld wat de zijwanddruk is?
Wat doen we als de deursticker en de band zelf verschillende drukken vermelden? Ik weet niet hoeveel 5 psi in bar is, maar dat is hoeveel lager er op mijn bandenwang staat in vergelijking met de deursticker.
En mijn deursticker komt niet overeen met de iDrive-schermdruk of de app-druk.
Super leuk!

Iemand had serieus een vergadering moeten beleggen om dit te coördineren.
Stel uw bandenspanning NIET in op het nummer op de zijwand van de band. Dat is het MAXIMUM dat de band aankan. Vertrouw erop dat de BMW-ingenieurs de juiste balans hebben gevonden tussen comfort, sportiviteit en slijtage van de banden. De deursticker toont de koude bandenspanning. Dat betekent als eerste 's ochtends nadat de auto ongeveer 12 uur ongebruikt heeft gestaan. Stel uw banden in op dat cijfer en het komt helemaal goed. Voor zover ik weet, passen iDrive en de app zich aan de berekende bandentemperatuur aan. Naarmate u meer rijdt, worden de banden warmer en neemt de druk toe. Een koude bandenspanning van 33 psi kan 36 psi zijn na een uur of twee rijden.

Kortom, om te reageren op uw oorspronkelijke bericht: de zijwanddruk is het maximum dat de band aankan voordat deze het risico loopt te exploderen. Het is alleen relevant voor u als u nieuwe banden voor de auto koopt. Koop geen vervangingen met een lager maximum.

#17 · (Edited)
Image

Het nummer op de deur is geweldig, maar het is een one-size-fits-all oplossing. Ik kreeg bijvoorbeeld mijn auto midden in de winter en stelde de bandenspanning in op de "deur"-waarde. Nu de nachttemperaturen de 60F naderen, merk ik dat ik 3 - 4 psi moet laten ontsnappen om de "koude/deur"-druk te krijgen.

Volgende herfst zal ik een paar psi moeten toevoegen. Dat doe ik al ongeveer 40 jaar.

Zoals gezegd, pomp uw banden niet op tot de zijwanddruk, tenzij u de maximale belasting draagt (of autocross doet :)).

PS: Ik heb ooit de koude bandenspanning precies ingesteld voordat ik op reis ging naar de Rockies. Eenmaal daar aangekomen, controleerde ik ze en ontdekte dat de daling van de omgevingsluchtdruk ervoor zorgde dat de bandenspanning enkele psi hoger was. Denk je dat de BMW-app slim genoeg is om dat te overwegen?

#20 ·
Het nummer op de deur is geweldig, maar het is een one-size-fits-all oplossing. Ik kreeg bijvoorbeeld mijn auto in de winter en stelde de bandenspanning in op de "deur"-waarde. Nu de nachttemperaturen de 60F naderen, merk ik dat ik 3 - 4 psi moet laten ontsnappen om de "koude/deur"-druk te krijgen.

Volgende herfst zal ik een paar psi moeten toevoegen. Dat doe ik al ongeveer 40 jaar.
"Koude bandenspanning" betekent eigenlijk gewoon dat de lucht in de band dezelfde temperatuur heeft als de lucht buiten de band. Als je de spanning 's ochtends vroeg in een warme garage instelt en dan buiten rijdt bij vriesweer, zullen de banden te hard worden opgepompt. "Koude bandenspanning" betekent eigenlijk gewoon dat de banden de lucht in de band nog niet hebben opgewarmd door rotatiefrictie.

Uw opmerking dat u uw bandenspanning moet aanpassen naarmate de seizoenen veranderen, is spot on. Maar het betekent niet dat een van die instellingen onjuist is. "Koud" verwijst niet naar een specifieke temperatuur, maar eerder naar de afwezigheid van extra warmte door gebruik. De iDrive lijkt zich aan te passen aan de warmte door gebruik, dus als je van "koud" rijdt, zou de aanbevolen druk toenemen.

• Like
Reactions: Dyno
#18 ·
Gecontroleerd met de hoofdmonteur, de sticker is de koude bandenspanning, iDrive is de aanbevolen spanning van de live bandenstatus, rekening houdend met de temperatuur. Varieert ook tijdens het rijden.

#22 ·
En die T is in feite gelijk aan de omgevingstemperatuur wanneer de auto niet is gereden en gewoon buiten staat (zonder dat de banden door direct zonlicht worden verwarmd).

Bovendien meet een bandenspanningsmeter het verschil tussen de lokale luchtdruk en de opgevangen lucht in uw band. Als u naar een hogere hoogte rijdt, neemt uw bandenspanning niet toe. De buitenkant daalde :p
(tomayto/tomahto)

#24 ·
De BMW TPMS heeft ook een temperatuursensor, in het verleden toonden alleen de M-auto's de druk en temperatuur, maar het kan worden gecodeerd voor niet-M-auto's. De weergegeven aanbevolen PSI houdt rekening met de bandentemperatuur, dus de aanbevolen waarde fluctueert op basis van de temperatuur.

#31 ·
Houd er ook rekening mee dat wanneer de buitentemperaturen dalen, zoals in de herfst, de druk ook daalt. Het is dus verstandig om de bandenspanning koud te controleren, minstens twee keer per jaar (lente en herfst).

#35 ·
22 eDrive40 met M-sport en versprongen 19's:
Deursticker, voor: 42 achter: 44
iDrive8, voor: 43 achter: 49
MyBMW app, voor 42,9 psi achter: 49 psi
Bandenwang voor: 51 psi achter 53 psi

Het is dom dat er zoveel discrepantie is.

...en 42,9? Serieus? Wie heeft er een zo gevoelige luchtdrukmeter?

#36 ·
Ik had gisteravond foto's moeten maken toen ik dat plaatste. Gisteravond beval de auto absoluut 43 en 49.
Vanmorgen beveelt hij 40 voor en 46 achter.
😵‍💫😵‍💫😵‍💫

#37 ·
Ik had gisteravond foto's moeten maken toen ik dat plaatste. Gisteravond beval de auto absoluut 43 en 49.
Vanmorgen beveelt hij 40 voor en 46 achter.
😵‍💫😵‍💫😵‍💫
Klinkt wel goed. De banden waren gisteravond warmer door gebruik of omgevingstemperatuur, of zelfs zonbelasting, dus de druk is van nature hoger. 's Ochtends zijn de banden koud en is de druk lager.

Het idee is om onnodig jagen op de druk te voorkomen door druk toe te voegen wanneer de banden koud/laag zijn en te laten leeglopen wanneer ze warm/hoog zijn.

Ik heb dezelfde taak uitgevoerd met mijn organische microprocessor op een vorige auto die de bandenspanning prominent weergaf. Toen ik op een zonnige middag na het werk in de auto stapte, zag ik vaak dat de westwaarts gerichte banden een hogere spanning hadden dan de oostwaarts gerichte banden en dat na het rijden de achterbanden sneller druk zouden krijgen dan de voorbanden (RWD-auto).

#39 ·
Welnu, ik weet niet wat er met uw auto aan de hand is, maar in mijn geval heb ik de druk zorgvuldig afgesteld op de "deur"-drukken op een gematigde ochtend voordat de auto werd gereden, zoals het hoort. De deurdruk kwam op dat moment overeen met de "aanbevolen" druk van de app.

De laatste tijd heb ik de "aanbevolen" en "werkelijk gerapporteerde" druk in de app in de gaten gehouden. Beide waarden gaan op en neer in reactie op de bandentemperatuur, maar ze zijn niet perfect synchroon. Op dit moment is de aanbevolen druk achter 46, maar de werkelijke druk is 48. Morgenochtend zullen beide getallen iets lager zijn, maar mogelijk niet beide exact hetzelfde.

Het komt echter redelijk dicht in de buurt.

Uit de bovenstaande post (en hieronder weergegeven) lijkt het erop dat u wat lucht in de achterbanden zou kunnen gebruiken,
Image

Als ik u was, zou ik tot morgenochtend wachten en de druk zo precies mogelijk afstellen op de "aanbevolen" waarde en de zaken in de gaten houden.

Als u een van die potloodmeters gebruikt, wees er dan van bewust dat er daar veel variatie is.

Een paar psi hier of daar is onbelangrijk.

#40 · (Edited)
Goedendag.
We maken ons klaar voor een grote roadtrip van Florida naar Vermont. 1.500 mijl enkele reis. Dit draadje is een beetje van onderwerp veranderd, want ik vraag me af wat de bandenspanning voor de reis moet zijn.

Parameters zijn:
Zomerse hitte
750 lbs aan vracht - Ik heb aan de zware kant geschat (bestuurder, passagier, spullen en een Chihuahua van 4 pond)
98,27% snelweg rijden
Rijsnelheid 75-85 afhankelijk van de staat

2023 i40, 18” wielen
Hier zijn mijn huidige specificaties:
V/L 35 psi
V/R 36 psi
A/L 40 psi
A/R 41 psi
De aanbevolen spanningen zijn 38 psi achter 45 psi (App- en fabrieks aanbevelingen zijn hetzelfde)
Vraag - Op welke spanning moet ik mijn banden zetten?
En hier is een kleine twist - Voor de rit naar huis ben ik ongeveer 250 pond LICHTER.
Gedachten?
Bedankt.

#41 ·
Houd er rekening mee dat de bandenspanningsmeter in het wiel kan variëren en niet altijd nauwkeurig is. Het is beter om, zoals anderen al hebben gezegd, te controleren wanneer de banden koud zijn en met een digitale bandenspanningsmeter.

#43 ·
De druk lijkt te verschillen tussen de VS en Europa. Mijn deursticker adviseert 35 voor, 38 achter voor normaal gebruik, terwijl jullie Amerikanen 38 voor, 45 achter lijken te gebruiken? Zo verwarrend
De mijne is 39 voor / 44 achter. 19's en MSport e40

De bandenspanning info is overal te vinden geweest, en de op het scherm zijn behoorlijk volatiel.

#46 ·
Klopt, maar ik heb mijn 19's vervangen door 20's die in Europa (niet in de VS) verkrijgbaar zijn en wil er gewoon zeker van zijn dat ik de juiste bandenspanning heb. Op dit moment heb ik hem op 40-44 staan.