Knipperend probleem met de koplamp - i4 M50 Laserlichten | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Knipperend probleem met de koplamp - i4 M50 Laserlichten

13K views 42 replies 22 participants last post by  Iridium  
#1 ·
Hallo mensen,
Ik volg dit forum sinds ik mijn i4 medio mei 2022 in Aberdeen, Schotland, ontving (i4 M50, Aventura Red III met Cognac interieur & 20" 868 M-Sport wielen, nu met 6,7K mijl), en ben sindsdien erg blij met de auto.
Over het algemeen heb ik weinig klachten, maar uit ervaring met eerdere BMW's (6e auto op rij) zijn er een paar dingen die misschien met rust hadden moeten worden gelaten (naar mijn mening) - daar ga ik hier niet op in, aangezien het al eerder door anderen is genoemd.
Hoe dan ook, ik heb de auto onlangs teruggebracht naar mijn BMW-dealer om een paar problemen te laten controleren, waarbij de volgende het meest significant zijn voor anderen op het forum:
  • Kunststof afdekking van de voorkant van de motor die over de lak van de motorkap/het spatbord wrijft, waardoor de lak slijt (opgemerkt bij het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof) - De afdekking moest opnieuw worden vastgezet voordat de lak was doorgesleten.
  • Laserlicht koplampen die 's nachts bij matige tot hevige regen intermitterend flikkeren/knipperen - naar verluidt veroorzaakt door regen die over de sensor op de voorruit loopt en het 'nieuwe' systeem in verwarring brengt.
Ik kan niet zien dat iemand anders dit koplamp probleem op het forum heeft genoemd, dus ik dacht dat ik zou vragen naar de ervaringen van anderen ermee.
Het wordt soms opgemerkt wanneer de auto stilstaat en in Drive staat, achter een ander voertuig (zodat het knipperen zichtbaar is op de achterkant van het andere voertuig), met de koplampen ingesteld op dimlicht, handmatig dimlicht of automatische koplampen (de lichten niet actief beheren vanwege de snelheid van de auto en in de stad), dus op dat moment stonden de koplampen in de LED Matrix-modus. Het lijkt erop dat de binnenste koplamp van elke kant in geen vast patroon aan en uit knippert.
Ik suggereerde aan de dealer (door hen een video van het knipperen te laten zien) dat het veroorzaakt zou kunnen worden door water dat in een connector komt, maar kreeg te horen dat ze geen enkel onderdeel mogen aanraken, tenzij het een gespecificeerde procedure van BMW is.
Ik kreeg ook te horen dat ze het probleem alleen konden reproduceren door water over de voorruitsensor te gieten, wat waarschijnlijk lichtvervorming bij de sensor en het flikkeren/knipperen van de koplampen veroorzaakte. Dit was iets dat ze niet konden repareren, en waarschijnlijk te wijten aan de sensor 'nieuwe technologie' die in de war raakte door het vervormde licht.

Mijn laatste paar BMW's hebben allemaal de nieuwste adaptieve LED matrix koplampen gehad, en dit is nog nooit een probleem geweest voor mij, dus ik trek deze uitleg in twijfel. Ik heb meer dan 40 jaar ervaring als elektricien/elektronicatechnicus en denk niet dat BMW de release van een verlichtingssysteem met zo'n probleem zou toestaan, wat gemakkelijk zou kunnen leiden tot een politiecontrole vanwege mogelijk defecte koplampen.

Daarom ben ik van plan om het probleem verder aan de orde te stellen bij het management van de dealer / BMW UK (indien van toepassing), nadat ik een iets betere videokwaliteit heb opgenomen tijdens de volgende storm, maar ik wilde de ervaringen van anderen met een soortgelijk probleem horen voordat mij wordt verteld "die van jou is de enige auto met het probleem".

Bedankt allemaal,
Kevin

#2 ·
Ik heb laserlichten en heb dit opgemerkt.

Ik parkeerde de auto met de voorkant naar een muur om te observeren (in de regen). Kortom: waar de 2 zijkanten van de motorkap de vleugels raken, is er in de regen een waterstroom over de voorkant van de koplampen. Deze waterstroom creëert een rimpelend / flikkerend effect in de lichten. Ik stopte de stroom over de lichten met keukenpapier en het geflikker stopte, zoals verwacht.
Het is echt (of was voor mij) niets meer dan dat. - Ik kon niet geloven dat het zo simpel was.
Met vriendelijke groeten

#5 ·
Ik heb laserlichten en heb dit opgemerkt.

Ik parkeerde de auto met de voorkant naar een muur om te observeren (in de regen). Kortom - waar de 2 zijkanten van de motorkap de vleugels raken, is er in de regen een waterstroom over de voorkant van de koplampen. Deze waterstroom creëert een rimpelend / flikkerend effect in de lichten. Ik stopte de stroom over de lichten met keukenpapier en het geflikker stopte, zoals verwacht.
Het is echt (of was voor mij) niets meer dan dat. - ik kon niet geloven dat het zo simpel was.
Vriendelijke groeten
Ik heb deze exacte methode geprobeerd. Het maakte me gek en omdat ik aan de westkust van Schotland woon, hebben we geen gebrek aan regen om dit te testen.

#3 ·
Hallo Robert,
Bedankt voor de reactie. Water dat over de koplampen liep, was de eerste reden die ze me gaven (wat redelijk leek voor 'knipperende' lichten), wat na het tweede bezoek (omdat het meer leek te zijn dan alleen een knippereffect) het water werd dat over de raamsensor liep waardoor de lichten knipperden.
Wanneer het werd gereflecteerd op de achterkant van een schone bestelwagen (niet veel van die op de weg 🙄) was het mogelijk om te zien dat de binnenste koplampen blijkbaar uit- en weer aangingen - ik moet dat gewoon goed op video vastleggen. Ik zal het keukendoekje proberen voor een muur om te zien of dat mijn perceptie ervan verandert.
Hopelijk is het gewoon water dat over de lichten loopt en vervorming veroorzaakt - ik heb alleen die 'perfecte storm' van regen nodig, zittend achter een schone bestelwagen in stilstaand verkeer en geen politie in de buurt om me te betrappen op het gebruik van mijn telefoon, zodat ik kan opnemen wat er gebeurt en mezelf gelijk of ongelijk kan bewijzen.
Bedankt,
Kevin

#4 ·
Ja, ik merkte het voor het eerst op toen ik achter een politieauto zat, of je het nu gelooft of niet. Ik had 2 gedachten, de eerste was dat alle reflectoren aan de achterkant van de politieauto de laserlichten op de een of andere manier in verwarring brachten en ten tweede wachtte ik tot ze uitstapten en me vertelden dat mijn lichten defect waren. (Gelukkig is dat niet gebeurd), de regen was op dat moment hevig en het was zo'n opvallend geflikker dat ik het onderzocht zodra ik thuiskwam. Misschien is het alleen merkbaar met laserlichten vanwege de 'focus' die ze hebben. Ik heb in eerste instantie gekeken of BMW de 'druppel' water door design had kunnen vermijden, maar ik zie echt geen manier. Ik hoop dat dit uw probleem is en dat u een oplossing krijgt.

#8 ·
ten tweede wachtte ik tot ze eruit kwamen en me vertelden dat mijn lichten defect waren. (Gelukkig is dat niet gebeurd), de regen was op dat moment zwaar
De cynicus in mij zou suggereren dat de reden dat ze je niet tegenhielden in de tweede zin zit 😉

• Like
  • Haha
Reactions: robertblow and ssh
#6 ·
Ik heb het ook opgemerkt, en het is gisteren besproken in een Facebookgroep ("BMW i4 M50 Official Owners Club"). Veel eigenaren (met laserlicht) hebben dit geflikker opgemerkt als het regent. Ziet eruit als een "normaal" gedrag.

Toen ik het de eerste keer opmerkte, was ik een beetje bezorgd, maar uiteindelijk kan ik het alleen zien als ik dicht bij een ander voertuig ben, en het lijkt andere bestuurders niet te storen.

#7 ·
Steve - grote geesten en dat alles ..... :)

Max, ja, ik heb nooit enige indicatie gehad dat bestuurders van andere voertuigen dit zien, zoals ik al zei, het zou alleen merkbaar kunnen zijn binnen een zeer kort brandpuntsbereik - van de lichten (dwz een voet of twee van de lichten) - dit zou dat kunnen verklaren.

#12 · (Edited)
Nu, dit is niet helemaal wat het lijkt.

Op onregelmatige tijden beginnen mijn koplampen te knipperen/flikkeren. Ik heb dit alleen in de regen opgemerkt.

Ik heb geprobeerd om hieronder een korte video te plaatsen, maar de site lijkt geen mp4-bestanden toe te staan.

Hier is een link naar de clip

Heeft iemand dit al meegemaakt?

#16 ·
Hier is een link naar de thread die ik net ben begonnen, omdat mijn zoekopdracht deze post niet heeft gevonden.
Zoals je in mijn videoclip kunt zien, is mijn knipperen erg opvallend en wat mij betreft is het een fout als het niet op 100% van de auto's gebeurt.
Trouwens, mijn dealer probeerde me eerst te vertellen dat het licht was dat door regen op de koplampen werd gebroken. Totdat ik ze vertelde om van dichtbij te kijken naar de lichten, want ze knipperen duidelijk.

#24 ·
Ik had hetzelfde met mijn 330D uit 2013 met Xenon-verlichting als het regende. Merkte het meer op als ik geparkeerd stond achter een ander voertuig in een rij - kon zien dat mijn lichten leken te flikkeren op de achterkant van het voertuig ervoor. Gebeurt alleen bij hevige regen.
Sinds ik mijn i4 heb (LED's met blauwe accenten) is het hetzelfde, dus ik denk dat het gewoon grote druppels zijn die over heldere lichten lopen en een flikkereffect veroorzaken.

#26 ·
Ik weet niet genoeg over hoe de lichten werken, maar ik vraag me af of er een sensor in de lichten is ingebouwd die wordt misleid door constante veranderingen in de reflecties van de regendruppels op de koplamp terwijl ze naar beneden lopen.

#27 ·
Weet niet zeker of er een sensor in de lichten of voorruit zit etc.
Maar heb een telefoontje gehad van de dealer en dit wordt nu doorgegeven aan BMW om op te lossen.

Zoals ik al eerder zei, als het dit niet doet op elke auto met laserlichten, dan is het een fout. Als het het wel doet op elke auto met laserlichten, dan is het een ontwerpfout. Hoe dan ook, het is aan hen om het op te lossen, want het is illegaal om in het VK te rijden met knipperende koplampen.

#28 ·
Zoals ik al eerder zei, als het dit niet doet op elke auto met laserlichten, dan is het een fout. Als het dit op elke auto met laserlichten deed, is het een ontwerpfout. Hoe dan ook, het is aan hen om het op te lossen
Zeer waar.

Ik suggereerde net een reden waarom dit alleen in de regen voorkomt. Ik kijk ernaar uit om de uitkomst te horen.

#30 ·
Ik stond net te wachten op het kruispunt achter een andere auto in de regen, en merkte plotseling precies hetzelfde probleem! Alleen op mijn linker koplamp. Ik stopte bij een benzinestation (was bijna vergeten dat ze bestonden) om te kijken wat er aan de hand was, en ik kon absoluut 1 enkele LED in de matrix zien die flikkerde. Ik heb er een video van gemaakt, maar het licht is zo fel dat het overbelicht is in de iPhone-opname. Je kunt het geflikker nog steeds zien. Ik heb de dealer gebeld om het te laten controleren (dit is de 3e keer dat ik het voor reparatie breng, ffs), maar ik ben bang dat ze het kunnen repareren, want ik heb al jullie opmerkingen gelezen... Heeft iemand inmiddels een goede oplossing?

#31 ·
Ik stond net te wachten op het kruispunt achter een andere auto in de regen, en merkte plotseling precies hetzelfde probleem! Alleen op mijn linker koplamp. Ik stopte bij een benzinestation (was bijna vergeten dat ze bestonden) om te kijken wat er mis was, en ik kon absoluut 1 enkele LED in de matrix zien die flikkerde. Ik heb er een video van gemaakt, maar het licht is zo fel dat het overbelicht is in de iPhone-opname. Je kunt het geflikker nog steeds zien. Ik belde de dealer om het te laten controleren (dit is de 3e keer dat ik het voor reparatie breng, ffs), maar ik ben bang dat ze het kunnen repareren, want ik heb al jullie opmerkingen gelezen... Heeft iemand inmiddels een goede oplossing?

#32 ·
Ik ben in gesprek met mijn dealer omdat er 2 problemen zijn.

De eerste is een illusie die eruitziet alsof de koplampen knipperen wanneer regen over de koplampen loopt (alleen het binnenste laserlicht van de twee en hier kan niets aan worden gedaan).

En de tweede, die sommigen van ons ervaren. Dat zijn individuele leds binnen de array die knipperen.

Tot nu toe kan ik hier geen video van krijgen, omdat het maar af en toe gebeurt.

Ik zal iedereen op de hoogte houden van wat er gebeurt en voorstellen dat iedereen hetzelfde doet.

#33 ·
Ik heb mijn i4 M50 een paar dagen geleden ontvangen. Ik merkte deze flikkering alleen aan de koplamp aan de bestuurderskant toen ik de auto voor het eerst in mijn garage startte. Ik kan de flikkering zien van de reflectie op de muur. Dit duurt slechts ongeveer vijf seconden en normaliseert dan. Er is geen regen in mijn garage, dus ik kan alleen maar aannemen dat dit een andere fout is die misschien niemand anders heeft ervaren van wat ik heb gelezen…

#34 ·
In mijn bericht (zoals hierboven) dat ik heb bijgewerkt, heb ik gezegd dat er 2 verschillende problemen zijn.

1. Water dat over de koplamp loopt en een reflecterende illusie van knipperen veroorzaakt.

2. Werkelijk knipperen van individuele leds die deel uitmaken van de laserlichtarray.

Om het daadwerkelijke knipperen te zien, moet je naar het licht (a) kijken, zodat je niet verblind wordt en (b) zodat je de individuele leds kunt zien.

Voor zover ik weet, wordt het probleem met de reflecterende illusie niet gezien als je naar de lichten kijkt, maar alleen als een reflectie waargenomen.

#35 ·
Heeft iemand problemen gehad met het flikkeren/uitvallen van hun laserlicht koplampen?

Ik had vandaag een raar probleem dat ik niet kan verklaren. In het verkeer achter een andere auto merkte ik dat de rechter koplamp snel flikkerde (het voelde een beetje alsof je water voor een element had). Later merkte ik dat de rechter nog steeds ernstig flikkerde en de linker wat mild flikkerde. Zelfs later had ik een tijd dat de linker flikkerde en de rechter niet. En uiteindelijk later op de dag alleen de rechter die flikkerde. Het lijkt gerelateerd te zijn aan de "dimlicht" elementen. De rechter koplamp leek ook een warmere (meer gele) tint te hebben.

Ik moet er een video van maken. Het was vreemd. Ruikt duur. Voorgedaan na 5 maanden bezit en 13.000 mijl.

#36 ·
Ja, dit heb ik gehad, maar het deed zich alleen voor in de regen. En nee, het was geen water dat over de koplampen liep.

De auto heeft 2 weken in de garage gestaan en ze konden geen fout vinden en het stopte plotseling gewoon.

Hier is mijn draad met een video

[/URL]

(Als ik de link verkeerd heb geplaatst, zou iemand dit dan willen corrigeren)

Verzonden vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk