Misha Charoudin rondt de i4 edrive40 rond de Nürburgring af | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner

Misha Charoudin rondt de i4 edrive40 rond de Nürburgring af

1.6K views 26 replies 13 participants last post by  i4m50Norway  
#1 ·
Ik heb goed gezocht en kon hier geen berichten over deze video vinden, wat me verbaasde, aangezien hij al meer dan een jaar oud is.

Hij houdt het ongeveer een halve ronde vol voordat hij in de regen terugschakelt, wat ik eigenlijk niet erg vind, omdat ik het gevoel heb dat de 40 de kilometerverslinder is (hij is nog steeds ruim voldoende voor de openbare weg) in plaats van de auto van de hooligan. Ik denk ook dat het de standaard auto met luchtvering zou kunnen zijn, dus ik ben ook best onder de indruk van de handling op OEM-banden.

Om eerlijk te zijn, was ik meer gefascineerd door het feit dat hij terugschakelde naar 75%, maar zich zelfs na regeneratie korte tijd herstelde. Dus ondanks dat mensen het over oververhitting van de batterij hebben, ben ik er niet helemaal van overtuigd dat dat het was. Ik denk dat de accu zich op geen enkele manier zo snel zou herstellen van hitte, dus ik vraag me af of hij de motor of de elektronica beschermde in plaats van de batterij. Ideeën?

Oh, en zoals gebruikelijk: scroll niet door de reacties op YouTube, je krijgt hersenrot! ;)

#2 ·
Het is een M-Sport, dus het zou de betere vering moeten hebben. (De zijaccenten hebben de weerhaken.)

#4 ·
Coole video, bedankt voor het delen!

#9 ·
De M50 en de e40 waren niet bedoeld om hier snelle rondetijden op te nemen. Hun topsnelheid is te laag voor de Nürburgring en zijn lange rechte stukken. Ik geloof dat de volgende generatie elektrische quad-motor M3 en M4 een veel hogere topsnelheid zouden moeten hebben en beter geschikt zouden moeten zijn voor competitief gebruik op het circuit.

#11 ·
Soepel rijden is de sleutel op de Nürburgring.
Vele honderden meters hoogteverschil en veel snelle bochten.

Rudi Uhlenhaut (https://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Uhlenhaut) zei:
Fangio is altijd de eerste die finisht, met de minste slijtage van de remmen en de laagste waarde voor "max. rpm".
Het lijkt ook de sleutel te zijn om de i4M50 op het circuit te besturen.

Matthias Malmedie concludeerde dat je de i4M50 voor 80 procent zonder problemen met oververhitting kon rijden
(en hij heeft de 24 uur van de Nürburgring gereden in een BMW M2 - als referentie).

Ik denk dat de i4M50 een behoorlijke tijd op de Nürburgring zou neerzetten als hij 300 km/u kon halen - zoals de M4 (ook een zware auto).

#14 ·
MSport-veiligheidsgordels zijn episch in het VK

#19 ·
Ik heb mijn i4 m50 een paar ... vier dagen op het circuit gevolgd.

Het is de batterijtemperatuur die het probleem is. Ja, wat je in Mishas video ziet, is ook de realiteit voor i4 m50. Eigenlijk denk ik dat deze dubbele motor nog sneller oververhit raakt door meer vermogen, meer regeneratie. Je kunt regeneratie niet op 0 zetten, ongeacht hoe je je pedaal configureert. De auto gebruikt altijd eerst regeneratie, wrijvingsremmen alleen wanneer er meer remkracht nodig is.

De auto zou echt een circuitmodus kunnen gebruiken, een modus waarmee je regeneratie kunt uitschakelen en waarmee je auto ook gek wordt van het koelen van de batterij. Het lijkt erop dat de auto serieus begint te koelen bij een bepaalde limiet en dan afneemt zodra je onder een bepaalde drempel komt. Jammer dat die twee veel te dicht bij elkaar liggen en het moeilijk is om een temperatuurreserve op te bouwen zodra je de begrenzer begint te raken.

Tractiecontrole is eigenlijk verrassend oké voor het rijden op het circuit. Afgezien van het feit dat de auto het vermogen van de voorwielen bewaakt wanneer je een paar graden in het stuurwiel hebt. Alleen als het wiel recht staat, krijg je het volledige vermogen.

Het is allemaal leuk!

Remmen zijn voor mij nog nooit een probleem geweest.

De originele banden (Michelin Pilot Sport 4) waren echter waardeloos, ik rijd nu met Continental sport contact 7. Veel betere voorkant en veel meer grip. De auto vreet echter wel banden als een gek.

#20 ·
6554
De motor van de e40 is krachtiger dan de achterste motor van de M50.
Correct, de achterste motor van de M50 is dezelfde als die van de eDrive35.
De auto gebruikt altijd eerst regeneratie, wrijvingsremmen alleen wanneer meer remkracht nodig is.
Ook correct, maar als je echt hard remt - zoals je zou verwachten te doen bij 'tracken' - komt het meeste remmen van de mechanische remmen. Recuperatie gaat de boel niet oververhitten. Tijd voor een gedachte-experiment...

Wanneer je de B-modus gebruikt en je voet van het pedaal haalt, is dit een iets minder vertraging dan volledige recuperatie kan geven. Hoewel dit significant is voor normaal rijden, is het op geen enkele manier het soort remmen dat je zult toepassen bij 'tracken', dus denk je gezien dit echt dat recuperatie de batterij oververhit?

De auto kan worden ingesteld op nul recuperatie: Zet hem in neutraal tijdens het remmen.

Maar het belangrijkste punt is dat zelfs de M50 geen circuitauto is en dat is prima, want op zeer weinig uitzonderingen na zijn circuitauto's waardeloze auto's voor op de weg.

#23 ·
6554
Ook correct, maar als je echt hard remt - zoals je zou verwachten te doen bij 'tracken' - komt het meeste van het remmen van de mechanische remmen. Recuperatie zal niet de oorzaak zijn van oververhitting. Tijd voor een gedachte-experiment...
i4 M50 krijgt 200 kW stopkracht van alleen regeneratie en zelfs als je op de rem trapt, regenereert hij nog steeds met die 200 kW. Ik weet dat hij na genoeg ronden in de "te veel sportief rijden gedetecteerd, regeneratie uitschakelen"-modus gaat, maar ik zou vanaf het begin graag een optie willen hebben om dat te gebruiken als ik dat wil.

#21 · (Edited)
Ik heb zowel de eDrive35 als de M50 gevolgd.
Ik kan 100% bevestigen dat de motor van modellen met achterwielaandrijving (e35/e40) zo snel oververhit raakt dat het niet grappig is. Je kunt hem zelfs op straat laten oververhitten door gewoon een paar keer te accelereren en te remmen. Je kunt de motortemperatuur zelfs op dat ene scherm zien, hij gaat over een bepaald punt en het vermogen wordt verminderd. De M50 zal ook oververhitten in "sport boost", dus ik gebruik gewoon de basis sportmodus voor het tracken. Zelfs dit kan opwarmen, maar het is niet al te erg. Ik zou durven gokken dat de xDrive40 de beste uitvoering is, omdat deze de minste vermogen per motor heeft. BMW heeft de motorkoeling duidelijk niet ontworpen om dit aan te kunnen. Erg benieuwd naar toekomstige modellen met een 800V-systeem.

#22 ·
Ik heb zowel de eDrive35 als de M50 gevolgd.
Ik kan 100% bevestigen dat de motor oververhit bij rwd-modellen (e35/e40), zo snel dat het niet grappig is. Je kunt hem zelfs op straat laten oververhitten door een paar keer te accelereren en te remmen. Je kunt zelfs de motortemperatuur zien op dat ene scherm, het gaat voorbij een bepaald punt en het vermogen wordt verminderd. De M50 in "sport boost" zal ook oververhitten, dus ik gebruik alleen de basis sportmodus voor het circuit. Zelfs dit kan opwarmen, maar het is niet zo erg. Ik zou willen gokken dat xDrive40 de beste uitvoering is, omdat deze het minste vermogen per motor heeft. BMW heeft de motorkoeling duidelijk niet ontworpen om dit aan te kunnen. Erg benieuwd naar toekomstige modellen met een 800V-systeem.

Ik ben het er ook niet mee eens dat je geen regeneratie op het circuit wilt. Deze auto's zijn zwaar en de batterij raakt snel leeg op het circuit. Regeneratie neemt wat druk van de remmen en het terugwinnen van energie helpt de batterij wat langer mee te gaan.

De auto presteert naar mijn mening geweldig op het circuit, heeft alleen circuitbanden nodig, de auto is waardeloos op straatbanden.
Ik ben het er ook niet mee eens dat je geen regeneratie op het circuit wilt. Deze auto's zijn zwaar en de batterij raakt snel leeg op het circuit
Het batterijpercentage is voor mij niet zo'n probleem geweest, kan altijd opladen. Ik haal meestal toch twee of drie sessies van 15 minuten voor de batterij. Ik bedoel, dat is een opwarmronde, een snelle ronde, een matige en misschien nog een snelle ronde plus afkoelen. Dus drie tot vijf ronden. Ja, als je pusht, verlies je gemakkelijk 10% per ronde met dit ding.

Maar ja, wat een probleem is, is dat het vrijwel onmogelijk is om twee snelle ronden in één sessie van 15 minuten te rijden, omdat regeneratie de auto oververhit. Ik vind het prima om regeneratie te gebruiken als het de auto niet oververhit.

In mijn ervaring maakt sport boost of niet geen verschil. Ik heb het met en zonder geprobeerd. Oververhit net zo snel. Deze ervaring werd ook gedeeld door een andere i4 M50-rijder in onze trackgroep, dus ik ben niet de enige.

De auto presteert naar mijn mening geweldig op het circuit, heeft alleen circuitbanden nodig, de auto is waardeloos op straatbanden.
Ja, meestal warmen de voorbanden snel op en begin je grip te verliezen. Semi slicks doen het beter met hitte en helpen je ook met de stabiliteit achter, maar ik rijd niet met twee sets, dus ik heb mijn leven geoptimaliseerd met een set die geschikt is voor beide, Continental Sport Contact 7. Ze reageren goed op het sturen en hebben een zeer, zeer goede longitudinale grip, maar zoals ik al zei, beginnen grip te verliezen met hitte. En ik vernietig de buitenste randen van mijn voorbanden volledig. Ongeveer 3-3,2 bar voor de bandenspanning werkt als een droom met deze.