Aanbevelingen om Bereik en Verbruik te begrijpen | Page 10 | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner
181 - 200 of 350 Posts
Voor het eerst ooit, na thuiskomst vanavond, zijn de GOM en de MyBMW-app gesynchroniseerd!! Beide tonen een geschatte actieradius van 171 mijl en SOC 56%. Is er iets veranderd van de ene op de andere dag?

• Wow
Reactions: dudenjen
Voor het eerst ooit, na thuiskomst vanavond, zijn de GOM en de MyBMW-app gesynchroniseerd!! Beide tonen een geschatte actieradius van 171 mijl en SOC 56%. Is er iets veranderd van de ene op de andere dag?
Dat lijkt ook een redelijke schatting, ongeveer 300 mijl tot volledige SOC. Is dat ongeveer wat je krijgt?

Dit is een mythe. BMW vertelt ons dat de D-modus met adaptieve recuperatie het meest efficiënt is. Maar afhankelijk van het rijden kan de B-modus een handige manier zijn om maximaal recuperatief remmen te bereiken door simpelweg uw voet van het gaspedaal te halen.

Ook is de sleutel het werkelijke verbruik dat u ziet... wat ziet u?
Grappig dat BMW dat zegt, want mijn ervaring zegt me iets anders.
Maar ik moet toegeven dat als je op de snelweg zit, D gebruikt moet worden om de wielen vrij te maken.
Wat ik doe, zoals al in een andere post is verteld, is veel van B naar D wisselen. D bij bergopwaarts of op snelwegen, B voor de rest.
Mijn ervaring is beperkt tot 4600 km, maar normaal rijdend met een gemiddelde snelheid van 70 op de weg en 120/130 op de snelweg, met veel van beide, is mijn gemiddelde verbruik 15,9, dus ik moet wel iets goed doen.

Dat lijkt me ook een redelijke schatting, zo'n 300 mijl tot volledige SOC. Is dat ongeveer wat u krijgt?
Ik heb het nog nooit zo ver laten leeglopen om het te ontdekken, maar 300 mijl zou wel eens krap kunnen worden, vermoed ik.

De auto en de app matchen vanavond ook weer. Geen update voor de app, dus heeft BMW misschien iets aan de serverkant aan hun kant opgelost, vraag ik me af?

Met mijn 's nachts tot 85% opgeladen batterij toonde de actieradius in de MyBMW-app 275 mijl aan. Twee uur later, en de auto ongebruikt, was dat gedaald tot 255. Ik kan alleen maar aannemen dat de batterij 'zich zet' en de laadniveaus in evenwicht brengt, op een vergelijkbare manier als loodzuurtechnologie die ongeveer 4 uur nodig heeft na het laatste gebruik/opladen om een nauwkeurigere SOC/spanningsindicatie te krijgen.

• Haha
Reactions: J_P
De GOM en MyApp van de auto zijn tenminste nog in overeenstemming, dus dat moet vooruitgang zijn, toch?
We zijn van twee onnauwkeurige en misleidende cijfers naar één gegaan. Inderdaad vooruitgang 😉

Om de een of andere reden 'volg' ik dit draadje nog steeds, en ik weet in godsnaam niet waarom. Ik heb de GOM al lang opgegeven, maar vermoed dat ik nog steeds volg omdat ik ervan geniet om voorbeelden te bekijken van het menselijk ras dat volhardt in bijna nutteloze inspanningen in de hoop dat er op een dag iets zal veranderen.

Met mijn 's nachts tot 85% opgeladen batterij toonde de MyBMW-app een bereik van 275 mijl. Twee uur later, en de auto ongebruikt, was dat gedaald tot 255. Ik kan alleen maar aannemen dat de batterij 'zich settelt' en de laadniveaus in evenwicht brengt op een manier die vergelijkbaar is met loodzuurtechnologie, die ongeveer 4 uur nodig heeft na het laatste gebruik/opladen om een nauwkeurigere SOC/spanningsindicatie te krijgen.

De GOM en MyApp van de auto zijn het tenminste nog eens, dus dat moet vooruitgang zijn, toch?
Batterijtemperatuur? - Afkoelen na het opladen? (Het beste om het opladen vlak voor vertrek te beëindigen)
Verandering van de buitentemperatuur?

Opladen was met 32A AC, dus zou niet zoveel verschil moeten maken en was een paar uur van tevoren voltooid, de luchttemperatuur steeg niet met meer dan +3°C. De auto had niet bewogen.

Bedankt @ssh
Ik zal deze week bekijken hoe ik een poll op deze site kan doen. Waarschijnlijk als aparte / nieuwe post.
Na vele maanden gecommuniceerd te hebben met BMW UK over al deze problemen, zeiden ze dat ik het met mijn dealer moest opnemen. Meer uren in het weekend besteed aan het doen daarvan via een lange e-mail waarin ik waanzinnige ervaringen en de impact ervan beschreef. Wacht op een antwoord, maar zal er deze week mee bezig zijn.

Ik denk erover om hier een poll te doen om communityleden die al i4's hebben een paar simpele vragen te stellen - bijvoorbeeld hoe beoordeelt u uw ervaring met de schatting van het bereik op het dashboard van de auto?
Ik doe niet aan Twitter of FB, maar denk erover om de resultaten daar te plaatsen, evenals per e-mail naar de UK MD en mogelijk de Group CEO. Ik ben dol op de auto, maar deze bereikschatting, die cruciaal is voor de adoptie en het gebruik van EV's, maakt me gek. Het gebrek aan uitleg van BMW maakt het alleen maar erger.

@ssh zou bereid zijn om te ondersteunen.
Na vele maanden gecommuniceerd te hebben met BMW UK over al deze problemen, zeiden ze dat ik het met mijn dealer moest opnemen. Meer uren in het weekend besteed aan het doen daarvan via een lange e-mail waarin ik waanzinnige ervaringen en de impact ervan beschreef. Wacht op een antwoord, maar zal er deze week mee bezig zijn.

Ik denk erover om hier een poll te doen om communityleden die al i4's hebben een paar simpele vragen te stellen - bijvoorbeeld hoe beoordeelt u uw ervaring met de schatting van het bereik op het dashboard van de auto?
Ik doe niet aan Twitter of FB, maar denk erover om de resultaten daar te plaatsen, evenals per e-mail naar de UK MD en mogelijk de Group CEO. Ik ben dol op de auto, maar deze bereikschatting, die cruciaal is voor de adoptie en het gebruik van EV's, maakt me gek. Het gebrek aan uitleg van BMW maakt het alleen maar erger.

@ssh zou bereid zijn om te ondersteunen.
Ik heb deze week een analyse gedaan in Canada

Attachments

Weet iemand die een mod, supergebruiker is of de inside scoop heeft? Ik heb steeds het gevoel dat deze instelling volledig nutteloos is en vorige week het raarste ooit deed. Dus ik krijg een betere kilometerstand dan ooit sinds eind lente. Ik haal meer dan 3,5 mijl per kWh en ben zo blij als een kind. Verander mijn instellingen van Reisinstellingen van 'Laatste lading' naar 'Sinds fabriek' en dan terug. Plotseling zegt de volgende herstart dat ik nog maar 140 mijl te gaan heb op de afstandsmeter rechtsonder in het dashboard als ik 78% lading heb. Ik denk: "Nou, ik heb van anderen gehoord dat deze instelling eigenlijk gewoon een 'gokmeter' is". Dus ik maak me er geen zorgen over. Dit is anderhalve week geleden en ik heb nog steeds niet hoeven opladen tot 80%, omdat ik nog niet onder de 20% ben gekomen. Maar nu staat er dat ik nog 70 mijl te gaan heb op 28%. Mijn nieuwsgierigheid is waarom deze instelling zo slecht is? Ik heb de recente update nog niet gedaan, dus ik ben benieuwd of dat het mogelijk oplost. Als ontwikkelaar maakt het me gewoon nieuwsgierig hoe iets dat zo centraal staat zo mis kan zijn, want ik zou denken dat je gewoon zou doen

Code:
/*Welke instelling je ook kiest in Car Trip, heeft hier invloed op*/
(Mijl per kWh-instelling) x (Huidige batterij kWh bij) = (Wat wordt weergegeven op de bestuurdersmeter)
Het lijkt me gewoon altijd zo gek dat een auto die zo goed rijdt een instelling heeft waar mijn 2012 Honda Odyessey het beter op kan doen. Het lijkt een flagrante bug die ze snel zouden moeten oplossen. En het lijkt me in ieder geval dat een heel eenvoudig algoritme dit zou kunnen oplossen.

Ik bedoel, het probleem met je pseudo-code zou vrij duidelijk moeten zijn. Wat in vredesnaam zou je in mile_per_kwh stoppen? Dat is een constant veranderende waarde. Begint de wind tegen je te waaien? Waarde daalt. Je maakt een U-bocht en reist nu met de wind mee? Waarde stijgt. Versnellen? Omlaag. Vertragen? Omhoog. Bergop gaan? Bergaf? Hard accelereren? Vaak stoppen/starten? Uitrollen? Airconditioning/verwarming? Regen-instelling? Batterijtemperatuur?

Je huidige efficiëntiewaarde is alleen geldig op het exacte moment dat deze wordt gemeten. Moet de geschatte resterende actieradius gewoon constant in beweging zijn? En welke waarde moet worden gebruikt wanneer de auto niet wordt bestuurd, de laatste waarde die hij heeft gemeten vlak voordat je hem in de parkeerstand zette toen de auto nog niet eens bewoog? Want een constant veranderende waarde zou nauwelijks nuttig zijn. En om naar je Odyssey te verwijzen, ik vond de actieradiusmeter op mijn benzine-aangedreven 5-serie even onbetrouwbaar als alles behalve een zeer algemene schatting. Precies hoe ver een bepaalde hoeveelheid elektrische energie je zal laten reizen, is gewoon niet te weten, tenzij je een enorme hoeveelheid variabelen constant houdt, wat in de echte wereld niet mogelijk is.

Ik bedoel, het probleem met je pseudo-code zou vrij duidelijk moeten zijn. Wat in vredesnaam zou je in mile_per_kwh stoppen? Dat is een constant veranderende waarde. Begint de wind je op te blazen? Waarde daalt. Maak je een U-bocht en reis je nu met de wind mee? Waarde stijgt. Versnellen? Omlaag. Langzamer worden? Omhoog. Bergop gaan? Bergaf? Hard accelereren? Vaak stoppen/starten? Uitrollen? Airconditioning/verwarming? Regen-instelling? Batterijtemperatuur?

Je huidige efficiëntiewaarde is alleen geldig op het exacte moment dat deze wordt gemeten. Moet de geschatte resterende actieradius constant in beweging zijn? En welke waarde moet worden gebruikt wanneer de auto niet wordt bestuurd, de laatste waarde die werd gemeten vlak voordat je hem in de parkeerstand zette, toen de auto nog niet eens bewoog? Omdat een constant veranderende waarde nauwelijks nuttig zou zijn. En om naar je Odyssey te verwijzen, vond ik de actieradiusmeter op mijn benzine-aangedreven 5-serie net zo onbetrouwbaar als alles behalve een zeer algemene schatting. Precies hoe ver een bepaalde hoeveelheid elektrische energie je zal laten reizen, is gewoon niet te weten, tenzij je een enorm aantal variabelen constant houdt, wat in de echte wereld niet mogelijk is.
Het is gebaseerd op 'Sinds Fabriek' of 'Sinds Laatste Oplading'. Het zou moeten veranderen, maar niet dramatisch. Een systeem ondervragen over een duur of een pushmelding wanneer het in de software wordt gewijzigd, en het is niet zo moeilijk. Als ik in de stad rondrij en om de vijf minuten of zo een front-side only berekening voor twee getallen uitvoer, is dat super simpel en helemaal geen geheugen nodig om dat te doen. Ik moet een beetje lachen als ik code maak die dit doet voor een head-up display dat bijna in real-time verandert op basis van statistieken die constant pushmeldingen sturen voor mijn baan. Dus horen dat het niet kan omdat het verandert, lol.

Ik kan een reis als volgt doen met vijf minuten polling:

80 kWh x 2,5 = 200 (gepeild om 10:00 uur)
77 kWh x 2,5 = 192,5 (gepeild om 10:05 uur)
75 kWh x 2,6 = 195 (gepeild om 10:10 uur)

(Auto stopt)
(onthoud laatste) 195
72 kWh x 2,7 = 194,4
etc.

Dit is geen moeilijke stof en de meeste ontwikkelaars doen dit soort dingen constant, dus horen dat het te moeilijk is of dat het zou kunnen veranderen... Ja, het verandert ALREEDS en het is in veel gevallen drastisch verkeerd.

Discussion starter · #195 ·
We weten dat 03/2023.53 het algoritme bijwerkt. We weten ook dat het ongeveer even nauwkeurig is als voor ICE-voertuigen. Dat wil zeggen: "Niet erg."

Dit is best hilarisch. Het zijn twee variabelen

Y = Huidige hoeveelheid batterijlading
Z = Huidige mijlen per kWh

X = Y * Z

OMG zoveel variabelen!
Als me gevraagd wordt om naar iemands "cijfers" te kijken, kijk ik zelden naar de daadwerkelijke berekeningen. Meestal komt het verzoek nadat ze zichzelf hebben afgemat om de wiskunde te controleren. In plaats daarvan kijk ik graag naar de aannames.

Huidige batterijlading is natuurlijk eenvoudig. Wat is de "huidige" verbruikssnelheid? Sinds de laatste lading? Sinds de fabriek? Misschien te lang. Laatste vijf minuten? Laatste tien? Misschien te veel ruis en het zou blijven veranderen. Misschien wat extra gegevens van GPS (indien actief) of de RTTIS. Misschien wat regressieanalyse; parameters?

Denk aan de laatste downloadtimer die je op een computer hebt gezien (ja, ik ben oud genoeg om ze te herinneren toen ze meer waren dan een korte schermsplash). Was het betrouwbaar? De toekomst voorspellen is altijd moeilijk en een EV heeft veel dingen die de actieradius kunnen beïnvloeden, vooral de bestuurder. Degenen die deze dingen daadwerkelijk coderen, denken misschien dat het niet zo eenvoudig is.

Als me gevraagd wordt om iemands "cijfers" te bekijken, kijk ik zelden naar de daadwerkelijke berekeningen. Meestal komt het verzoek nadat ze zichzelf hebben afgemat om de wiskunde te controleren. In plaats daarvan kijk ik graag naar de aannames.

Huidige batterijlading is natuurlijk gemakkelijk. Wat is de "huidige" verbruikssnelheid? Sinds de laatste lading? Sinds de fabriek? Misschien te lang. Laatste vijf minuten? Laatste tien? Misschien te veel ruis en het zou blijven veranderen. Misschien wat extra gegevens van GPS (indien actief) of de RTTIS. Misschien wat regressieanalyse; parameters?

Denk aan de laatste downloadtimer die je op een computer hebt gezien (ja, ik ben oud genoeg om ze te herinneren toen ze meer waren dan een korte schermsplash). Was het betrouwbaar? De toekomst voorspellen is altijd moeilijk en een EV heeft veel dingen die de actieradius kunnen beïnvloeden, vooral de bestuurder. Degenen die deze dingen daadwerkelijk coderen, denken misschien dat het niet zo eenvoudig is.
Mijn suggestie is dat je een upstream-instelling kunt gebruiken om het verbruik te bepalen. Als je volatiel wilt zijn en snel wilt veranderen, gebruik dan sinds de laatste lading. Als je wilt worden afgevlakt en conservatiever wilt zijn, gebruik dan sinds fabriekslevering. Maar je zult toch nooit een perfect getal krijgen. Het is allemaal maar een bewegend doelwit, maar je kunt inconsistenties gladstrijken.

Mijn suggestie is dat u een upstream-instelling kunt gebruiken om het verbruik te bepalen. Als u volatiel wilt zijn en snel wilt veranderen, gebruik dan "sinds laatste lading". Als u wilt dat het wordt afgevlakt en conservatiever is, gebruik dan "sinds fabriekslevering". Maar je zult toch nooit een perfect getal krijgen. Het is allemaal maar een bewegend doel, maar je kunt inconsistenties gladstrijken.
Eens, je zult nooit een perfect getal krijgen, nou ja, misschien dicht bij nul. Hoeveel afvlakking is hier de fundamentele aanname. Het staat buiten kijf dat BMW een soort algoritme gebruikt om de weergegeven schatting van de actieradius af te leiden en dat algoritme lijkt in de loop van de tijd wijzigingen te ondergaan. Het is nu beter, maar ik heb geen idee wat er is veranderd. Er is al een gebruikerskeuze in de Live Voertuig-widget voor hoe we het verbruik willen weergeven. Dat en de SOC-meter werken goed voor mij. De wens is dus een andere selectie in de voertuigsoftware (die moet worden gedefinieerd, gecodeerd en getest) om gebruikers in staat te stellen het display extra aan te passen. Hoeveel meer zou u betalen voor de auto om dat te krijgen? (Alle functies kosten ontwikkelings-$. Mijn vrouw, een softwareontwikkelaar, vindt de hele Live Voertuig-widget extravagant.) Misschien is een oplossing voor zorgen om dat nummer gewoon van het display te verwijderen. Hoe BMW de toekomst ook inschat, er zullen altijd gebruikers zijn die meer flexibiliteit en nauwkeurigheid in de voorspelling willen. Geen win-scenario.

Discussion starter · #199 ·
Mijn suggestie is dat u een upstream-instelling kunt gebruiken om het verbruik te bepalen. Als u volatiel wilt zijn en snel wilt veranderen, gebruik dan "sinds laatste lading". Als u wilt dat het wordt afgevlakt en conservatiever is, gebruik dan "sinds fabriekslevering". Maar je zult toch nooit een perfect getal krijgen. Het is allemaal maar een bewegend doel, maar je kunt inconsistenties gladstrijken.
Ik woon in Colorado. Geen van deze zou echt nuttig zijn. Ik krijg ongeveer 2 mi/kWh als ik in de winter naar Summit County ga en 5 mi/kWh of meer als ik naar huis ga. Ik kreeg vergelijkbare cijfers in mijn ICE 330iX.

• Like
Reactions: mattyg
Dit is best hilarisch. Het zijn twee variabelen

Y = Huidige hoeveelheid batterijlading
Z = Huidige mijlen per kWh

X = Y * Z

OMG zoveel variabelen!
Eerlijk gezegd is het moeilijk te geloven dat je daadwerkelijk software-engineer bent of, als je dat wel bent, dat je het al lang doet. Want een van de vroege slachtoffers in mijn eerste paar jaar in deze carrière was elke vorm van uitspraak in de trant van 'waarom doen ze niet gewoon x? Het is zo makkelijk en zo voor de hand liggend!' uit mijn mond. Om aan te nemen dat jij met deze ongelooflijk simpele voorbeelden gewoon slimmer bent dan alle ingenieurs die bij BMW werken (of bij een andere autofabrikant, want niemand heeft een GOM die werkt zoals en aan de standaard die je lijkt te verwachten).
Leer nederigheid. Je komt veel verder.

181 - 200 of 350 Posts