Vierkante versus versprongen opstelling | Page 2 | BMW i4 Forum
BMW i4 Forum banner
21 - 40 of 57 Posts
Ik heb een nuttig e-mailgesprek met mijn favoriete wiel/bandenleverancier, Tire Rack. Ze raden geen vierkante opstelling aan. Ik wacht op een meer gedetailleerd antwoord, maar ik denk dat ze een probleem hebben met het vinden van een smalle achterband voor sneeuw die kan voldoen aan de belastingsvereisten van onze forse i4's.

Ik houd je op de hoogte.
Mijn goodyear ultragrip performance plus (bmw OE) heeft een load rating van 100, wat 1764 lbs is. De maat is 245/45R18 vierkant.

Hoe smal wil je het hebben?

Mijn goodyear ultragrip performance plus (bmw OE) heeft een load rating van 100, wat 1764 lbs is. De maat is 245/45R18 vierkant.

Hoe smal wil je het hebben?
Ik was dit net aan het onderzoeken. Idealiter wil je een smallere band als je de beste sneeuwprestaties wilt. In ons geval zou dat een 225/50R18 kunnen zijn. De Michelin-versie heeft een load rating van 1709 lbs, dus het zou goed moeten zijn. De totale diameter is ook goed. Echter, gebaseerd op wat ik heb gezien op mijn zomerbanden, zouden die smalle banden echt snel kunnen slijten aan de achterkant.

245/45R18 heeft voldoende draagvermogen zoals je aangeeft, dus het lijkt erop dat je een 18" vierkant pakket kunt samenstellen met 225's of 245's.

Echter, een 245/40R19 band voldoet niet helemaal aan de load rating van 1709 pond voor de achterkant, dus strikt genomen kun je geen 19" vierkante configuratie werkend krijgen, tenzij je dikke 255's rondom wilt, maar wie wil dat nou?

Tire Rack beveelt op dit moment alleen staggered 245/255 combinaties aan (ofwel 18" of 19").

Goed nieuws over de velgen, echter. Aftermarket keuzes beginnen te verschijnen.

Ik vind tegenstrijdige informatie over het onderwerp vierkante winterwiel-/bandenpakketten. Zowel de bandenwinkels als mijn lokale BMW-dealer raden een vierkante opstelling niet aan. Ze zeggen niet "het is niet aan te raden". Ze zwijgen gewoon over de kwestie zonder uitleg. Ze bevelen allemaal 245 F en 255 R aan in 18" of 19" diameter.

Maar dan is er dit, van pagina 295 van de handleiding...
Image

Hoewel er niet staat dat een 18" 225/50 of 245/45 vierkante opstelling "aanbevolen" wordt, impliceert het zeker dat het OK is.

Aan de andere kant staat in hetzelfde document dit...
Image

Dus, als je je houdt aan de "deel de bandenbelasting door 1,1" richtlijn voor winterbanden achter, zijn de enige maten die hieraan voldoen de 255 opties. Dit is misschien wat de bandenwinkels zien als ze vasthouden aan een gespreide aanbeveling.

MAAR, mijn 255/40R19 OEM Pirelli P-Zero zomerbanden voldoen ook niet aan de "deel door 1,1" regel! Het is dus duidelijk geen harde regel.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hierover te veel heb nagedacht. Ik kan net zo goed een munt opgooien.

Erg verward nu of 18” vierkant OK is of verspringend moet zijn.

Ik vind tegenstrijdige informatie over vierkante winterwiel-/bandenpakketten. Noch de bandenwinkels, noch mijn lokale BMW-dealer bevelen een vierkante opstelling aan. Ze zeggen niet "het is niet aan te raden". Ze zwijgen gewoon over de kwestie, zonder uitleg. Ze bevelen allemaal 245 F en 255 R aan in 18" of 19" diameter.

Maar dan is er dit, van pagina 295 van de handleiding...
View attachment 33756

Hoewel het niet expliciet zegt dat een 18" 225/50 of 245/45 vierkante opstelling "aanbevolen" wordt, impliceert het zeker dat het OK is.

Aan de andere kant zegt hetzelfde document dit...
View attachment 33757

Dus, als je je houdt aan de "deel de bandenbelasting door 1,1" richtlijn voor winterbanden achter, zijn de enige maten die voldoen de 255 opties. Dit kan zijn wat de bandenwinkels zien als ze vasthouden aan een gespreide aanbeveling.

MAAR, mijn 255/40R19 OEM Pirelli P-Zero zomerbanden voldoen ook niet aan de "deel door 1,1" regel! Dus het is duidelijk geen harde en snelle regel.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hier te veel over heb nagedacht. Ik kan net zo goed een munt opgooien.
Hier is een link naar onze discussie over winterwielen vorig jaar.

BMW bood een winterwielset aan voor de i4, dat een vierkante 245/45R18 was. De individuele banden werden beoordeeld als 100 of 1764.

Het gebruik van uw factor van 1,1 komt overeen met het verdelen van 55% van het gewicht over de achteras.

Uit de specificaties is het bruto voertuiggewicht 6030 lbs voor de M50 of de xdrive40. (6200 als je het leeggewicht plus de maximale laadvermogen optelt. Het bruto asgewicht is 3100, maal 1,1 is 3410, gedeeld door 2 is 1705.

Ik heb een van de wintersets gekocht met goodyear ultragrip p+. De zijwand is gestempeld met 100H voor 1764 lbs bij 124 mph.

Er is niets mis met een vierkante set, zolang je de gewichtsklasse voor de achterwielen krijgt.

Mijn M50 winterset-up van BMW is precies hetzelfde als die van @gsbaker. Ik heb ze vorig jaar de hele winter gebruikt op al mijn trips naar Copper en in de stad. Ik denk dat ik er nog een seizoen mee kan doen.

Ik ben het met jullie eens en zal waarschijnlijk over een dag of twee vier 245/45R18 Michelins bestellen, maar het stoort me dat de wiskunde van de handleiding deze keuze niet ondersteunt.

1. Zoek de maximale bandenbelasting en de Gross Axle Weight Rating op de B-stijl
    • Max. bandenbelasting voor 245/45R18 100H Michelin X-Ice Snow = 1764 lbs
    • GAWR (achter) = 3417 lbs (van de bovengenoemde deursticker)
  2. Deel de bandenbelasting door 1,1
    • 1764 / 1,1 = 1604
  3. De bandenbelasting (gedeeld door 1,1) moet groter zijn dan de helft van de GAWR
    1. 1604 is NIET groter dan de helft van de GAWR (achter)
    2. De band van dit voorbeeld voldoet niet aan de criteria (Best wel dichtbij, hoor. Dichtbij genoeg voor mij, in ieder geval)
Het lijkt mij dat het "delen door 1,1" een manier is om een veiligheidsfactor van 10% op de belastbaarheid te krijgen.

Nogmaals, ik vermoed dat dit is wat de bandenverkopers (of in ieder geval degenen die ik heb bekeken) zien als ze 255's voor de achterkant aanbevelen.

Ik ben het met jullie eens en zal waarschijnlijk over een dag of twee vier 245/45R18 Michelins bestellen, maar het stoort me dat de wiskunde van de handleiding deze keuze niet ondersteunt.

1. Zoek de maximale bandenbelasting en de bruto asgewichtclassificatie op de B-stijl
    • GAWR (achter) = 3417 lbs (van de bovengenoemde deursticker)
    • 1764 / 1,1 = 1604
  3. De bandenbelasting (gedeeld door 1,1) moet groter zijn dan de helft van de GAWR
    2. De band van dit voorbeeld voldoet niet aan de criteria (wel redelijk dichtbij. Dichtbij genoeg voor mij, in ieder geval)
Het lijkt mij dat het "delen door 1,1" een manier is om een veiligheidsfactor van 10% te krijgen op de belastbaarheid.

Nogmaals, ik vermoed dat dit is wat de bandenverkopers (of in ieder geval degenen die ik heb bekeken) zien wanneer ze 255's voor de achterkant aanbevelen.
Ik denk nog steeds dat de veiligheidsfactor niet nodig is, tenzij de bandenclassificatie, niet de bandenverkoper, specifiek zegt dat deze moet worden verlaagd.

Meestal bevatten gepubliceerde classificaties hun eigen onvoorziene omstandigheden. Dus als een band is geclassificeerd om 1764 lbs (100 classificatie) te dragen, betekent dit dat 99,99% van de banden dat daadwerkelijk zullen dragen.

Daarnaast moet je 1200 lbs aan laadvermogen toevoegen om 1705 lbs aan belasting op een achterband te krijgen. Dit betekent vier logge passagiers plus zes koffers van 70 lbs (maximaal bagage van de luchtvaartmaatschappij). Je zou nauwelijks zoveel in je auto kunnen krijgen, dus waarom zou je je zorgen maken?

Zoals @ssh heeft aangegeven, hebben velen van ons afgelopen winter zonder problemen met deze bandenclassificatie gereden. Zelfs BMW-dealers adviseerden deze specificaties.

Je bent dus in goed gezelschap als je dit voorbeeld volgt.

Discussion starter · #31 ·
Ik ben er nu voor 95% zeker van dat ik gewoon het BMW OEM-pakket met 18'' vierkante setup (858M met Good Year Ultra Grip) ga nemen. Ik heb 20'' wielen, maar op basis van gesprekken hier zijn de sportremmen hetzelfde op de i4, ongeacht welk wielpakket je krijgt (ervan uitgaande dat je natuurlijk de m sportremmen krijgt). Ik dacht aan Tire Rack, maar ik denk dat ik een sukkel ben voor het BMW-label...

^ Heb je de spatbordverbreders achter? Zo ja, dan zijn de voorste remklauwen eigenlijk M Performance, geen M Sport, dus iets groter.

Discussion starter · #33 ·
^ Heb je de spatbordverbreders achter? Zo ja, dan zijn de voorste remklauwen eigenlijk M Performance, geen M Sport, dus iets groter.
Oh nee, je hebt mijn dag nu verpest, want ik moet hier weer opnieuw beginnen :). Ja, ik heb de spatbordverbreders.....oh jee....Maar serieus bedankt dat je me dit liet weten!!

Discussion starter · #34 ·
Even terugkomend hierop, mijn service- en onderdelenafdeling zegt dat wanneer ze mijn VIN-nummer invoeren, elke optie die verschijnt, zal passen. Ze hebben bevestigd dat ik de m performance-remmen heb (in vergelijking met de m sport-remmen), maar dat de 18'' vierkante setup zal werken (858M met Goodyear ultragrip).

Discussion starter · #36 ·
Bedankt, ja, ik ga de 18'' bestellen, maar jezus, het is niet alsof er nu veel ruimte is met de m performance remklauwen en de 20'' wielen. Zoals @techwhiz een tijdje geleden zei, past er niet veel meer dan een vinger tussen de remmen en de rotor en de binnenkant van de velg...

Ja, ik geloof dat @Technic heeft bevestigd dat 18" BMW-wielen passen op de M Performance remklauwen. Je zou geen probleem moeten hebben.
BMW stelt dat de M Performance remmen (374 mm rotors) van de M50 20" wieloptie minimaal op OEM 18" wielen passen.

• OM Performance 18-inch remsysteem
  • Beschrijving:
    4 Serie M Performance remkit - met rode remklauwen. Vereist minimaal 18" wielen. Kit bevat M Performance remklauwen voor en achter, remblokken, rotors, sensoren en installatiehardware.

Bedankt, ja, ik ga de 18'' bestellen, maar jezus, het is niet alsof er nu veel ruimte is met M performance remklauwen en de 20'' wielen. Zoals @techwhiz een tijdje geleden zei, kan ik niet veel meer kwijt dan een vinger tussen de remmen en de rotor en de binnenkant van het wiel.....
Ik ben een maat kleiner gegaan op mijn huidige auto met performance remmen. Ze zeiden dat het zou passen en dat deed het ook, maar er is niet eens genoeg ruimte voor de wielbalanceergewichten om vrij te komen. Ze moesten verder terug op het wiel worden geplaatst. Ziet er wel cool uit met de remmen die bijna de hele opening vullen.

1. Zoek de maximale bandenbelasting en de Gross Axle Weight Rating op de B-stijl
    • GAWR (achter) = 3417 lbs (van de eerder genoemde deursticker)
    • 1764 / 1,1 = 1604
  3. Bandenbelasting (gedeeld door 1,1) moet groter zijn dan de helft van de GAWR
    2. De band van dit voorbeeld voldoet niet aan de criteria (Maar wel dichtbij. Dichtbij genoeg voor mij, in ieder geval)
Het lijkt mij dat het "delen door 1,1" een manier is om een veiligheidsfactor van 10% op de belastbaarheid te krijgen.

Nogmaals, ik vermoed dat dit is wat de bandenverkopers (of in ieder geval degenen die ik heb bekeken) zien wanneer ze 255's voor de achterkant aanbevelen.
FWIW, het BMW-pakket met de Goodyear Ultra Grip Performance + heeft ook een load rating van 100H:

• Helpful
Reactions: gsbaker
Discussion starter · #40 ·
Bedankt, ja, ik ga de 18'' bestellen, maar jezus, het is niet alsof er nu veel ruimte is met m performance remklauwen en de 20'' wielen. Zoals @techwhiz een tijdje geleden zei, kan ik niet veel meer dan een vinger tussen de remmen en de rotor en de binnenkant van het wiel steken.....
Ik ben een maat kleiner gegaan op mijn huidige auto met performance remmen. Ze zeiden dat het zou passen en dat deed het, maar er is niet eens genoeg ruimte voor de wielbalanceergewichten om vrij te komen. Ze moesten verder terug op het wiel worden geplaatst. Ziet er wel cool uit met de remmen die bijna de hele opening vullen.
Bedankt! Dit is nuttig en dat klinkt omslachtig. Moesten ze het wiel eraf halen en opnieuw balanceren met de beperkingen van waar je de gewichten kunt plaatsen?

21 - 40 of 57 Posts